OBS Houwingaham uit Bad Nieuweschans pupillen kampioen scholendamtoernooi in Oost Groningen

Woensdagmiddag 1 februari heeft het damteam van OBS Houwingaham uit Bad Nieuweschans de titel bij het 5e scholendamtoernooi van het district Oost Groningen in de pupillenklasse (groep 7/8) binnengehaald. Een week geleden hadden ze reeds de titel bij de welpen (groep 4 t/m 6) veroverd. Dit alles speelde zich af in het gebouw van SV Bovenburen in Winschoten. Het ongeslagen kampioensteam bestond uit Demi Peters, David Weishaupt, Martijn Heydekamp, Dylano Stoter en Janick Lanting. De tweede plaats was echter een nek aan nek race tussen CBS Annewieke uit Scheemda, OBS Drieborg 1 en RK St. Vitusschool uit Winschoten, die alle drie 8 wedstrijdpunten hadden gescoord. De bordpunten brachten reglementair uitsluitsel. Hiermee kwam CBS Annewieke Scheemda als tweede uit de bus en werd OBS Drieborg 3e. Het team van CBS Annewieke uit Scheemda werd gevormd door Rosalie Lansbergen, Daniëlle Abbring, Gijs van Oostrum, David Klaibeda en Eltjo de Roos. Derhalve bestond het team van OBS Drieborg uit Selwin de Wit, Rick Freitag, Edo Edens en Tjark Tijdens. OBS Houwingaham uit Bad Nieuweschans en CBS Annewieke uit Scheemda hebben zich geplaatst voor het Gronings kampioenschap op 4 maart in Het Hogeland college te Warffum. Evenals vorige week was de organisatie in handen van Damclub Winschoten.

Eindstand pupillen groep 7/8 in het basisonderwijs
1. OBS Houwingaham Bad Nieuweschans 14 punten 52 bp
2. CBS Annewieke Scheemda 8 punten 33 bp
3. OBS Drieborg 1 8 punten 28 bp
4. RK St. Vitusschool Winschoten 8 punten 26 bp
5. CBS Mons Sinaï Heiligerlee 6 punten 26 bp
6. SWS De Driesprong Vriescheloo 6 punten 21 bp
7. OBS Letterwies Nieuwolda 5 punten 22 bp
8. OBS Drieborg 2 1 punt 16 bp

Wedstrijdverloop
Na een openingsspeech van Harrie Molthoop gingen de 8 viertallen van start. Hierbij werden de leerlingen bijgestaan door de “tafelarbiters” Ben Dekens, Jan Starke en Evert van Leeuwen. Marchinus Mulder verzorgde daarbij alle uitslagen. Na vier ronden was het al duidelijk dat OBS Houwingaham uit Bad Nieuweschans met de eerste prijs ging strijken. De achtervolgers OBS Drieborg 1 en RK St. Vitus uit Winschoten waren toen verwikkeld in de strijd om de 2e en 3e plaats. CBS Annewieke Scheemda zat toen nog in de achterhoede. Met het ingaan van de 7e en laatste ronde was de tussenstand 1e OBS Houwingaham Bad Nieuweschans 12 punten, OBS Drieborg 1 8 punten 28 bordpunten, 3e St. Vitusschool Winschoten 8 punten en 24 bordpunten, 4e CBS Annewieke Scheemda 6 punten en 27 bordpunten. Bad Nieuweschans was toen reeds kampioen. De wedstrijdleider had zowaar ongewild een droomscenario uit de hoge hoed getoverd voor de laatste ronde: OBS Houwingaham Bad Nieuweschans tegen OBS Drieborg 1 en St. Vitus Winschoten tegen CBS Annewieke Scheemda. M.a.w. de nrs. 1 en 2 tegen elkaar en de nrs. 3 en 4 tegen elkaar. Drieborg ging echter met 6 – 2 kopje onder tegen de kampioen. CBS Annewieke won met 6 – 2 tegen RK. St. Vitus uit Winschoten. Hierdoor hadden CBS Annewieke Scheemda, OBS Drieborg en PK St. Vitusschool Winschoten ieder 8 wedstrijdpunten bijeen geschoven. Reglementair gingen de bordpunten de doorslag geven. Daardoor werd CBS Annewieke uit Scheemda 2e met 33 bordpunten, OBS Drieborg 28 bordpunten en RK. St. Vitusschool 26 bordpunten. Na afloop werd de prijsuitreiking verzorgd door Harrie Molthoop en Geert Lubberink.

1e Lustrum
Bij dit 1e lustrum werden net als afgelopen jaar naast de basisscholen in de gemeente Oldambt eveneens de scholen in de gemeente Bellingwedde geïnviteerd.

Persoonlijk kampioenschap
Alle deelnemende leerlingen aan het 1e lustrum zijn uitgenodigd deel te nemen aan het persoonlijk kampioenschap dat op woensdag 1 maart zal plaats vinden in het gebouw van SV Bovenburen, aan de Tromplaan 86 in Winschoten. Ook nu kunnen de leerlingen zich inschrijven voor groep 4 t/m 6 en groep 7/8. Daarnaast worden de niet deelnemende scholen aan het scholendamtoernooi benadert. Momenteel hebben zich reeds een 10 tal leerlingen aangemeld aan deze titelstrijd.