Edo Edens uit Nieuw Beerta en Demi Peters uit Bad Nieuweschans damkampioen in Winschoten

Woensdagmiddag 1 maart zijn in het gebouw van SV Bovenburen in Winschoten de finales om de persoonlijke damtitels voor basisschoolleerlingen van groep 4 t/m 6 en groep 7/8 afgewerkt. Dit toernooi gold als een verlengstuk van het zojuist georganiseerde scholendamtoernooi voor viertallen in de gemeente Bellingwedde en Oldambt. Voorzitter Ben Haan van de organiserende Damclub Winschoten sprak in zijn openingsspeech de hoop uit dat de deelnemers een leuk toernooi tegemoet zouden zien met interessante partijen.
Bij de jongste categorie, de welpen, werd de 9 jarige Edo Edens uit Nieuw Beerta kampioen na een barrage met de 9 jarige Janick Lanting uit Bad Nieuweschans. In de reguliere competitie hadden beide 12 punten uit 7 wedstrijden vergaard en toonde Edo zich de sterkte in de extra partij. Goede derde werd hier de 8 jarige Ria Edens uit Nieuw Beerta op slechts 1 punt achter Janick en Edo. Bij de pupillen, groep 7/8, werd de 11 jarige Demi Peters uit Bad Nieuweschans ongeslagen kampioen met een 100% score. Voor de tweede plaats was eveneens een barrage nodig tussen de 10 jarige Dylano Stoter uit Bad Nieuweschans en de eveneens 10 jarige Nickey Loots uit Winschoten. De eerste partij eindigde hier in een puntendeling, echter in de tweede partij toonde Dylano zich de sterkste. De prijzen werden na afloop uitgereikt door jeugdleider Harrie Molthoop. De nrs. 1 t/m 3 in elke categorie een beker, de overige deelnemers een medaille. In zijn slotwoord sprak Ben Haan tenslotte de hoop uit dat de deelnemers nu en in de toekomst het dammen blijven beoefenen.

Wedstrijdverloop groep 4 t/m 6

Bij de welpen had de uiteindelijke kampioen Edo Edens een valse start na verlies in de eerste ronde tegen zus Ria. Daarentegen ging Janick Lanting, vanaf het begin, er als een speer vandoor met 7 zeges op een rij. Zodoende had Janick met het ingaan van de laatste ronde 12 punten, Edo 10 punten en Ria 9 punten bijeen geschoven. In de laatste ronde had de competitieleider beide koplopers aan elkaar gekoppeld en zowaar trok Edo met winst tegen Janick de stand weer gelijk, beide 12 punten. Ria was ondertussen na winst in de laatste ronde tegen Hermann Loots, de koplopers, tot op 1 punt genaderd en legde zodoende beslag op een keurige derde plaats. In de barrage zat het Janick weer niet mee en moest uiteindelijk berusten in een nederlaag, hetgeen de 2e plaats opleverde. Achteraf was Edo na zijn nederlaag in de eerste ronde, geruisloos naderbij geslopen om in de barrage te zegevieren.

Eindstand groep 4 t/m 6 welpen
1. Edo Edens Nieuw Beerta 12 punten