Damclub Winschoten naar MTB Open in Hoogeveen

Van 14 t/m 19 augustus vindt de 8e editie van het MTB Open damtoernooi in Hoogeveen plaats. De ruim 110 deelnemers werken dan 8 ronden “Zwitsers systeem” af in “Het Knooppunt” onder een speeltempo van “Fischer 80 + 1”. Dit internationale toernooi met spelers uit 8 landen wordt afgewerkt onder auspiciën van de werelddambond (FMJD) en staat onder leiding van de alom bekende Belgische arbiter Johan Demacure. In totaal schuiven 19 spelers achter de borden met een damtitel voor hun naam, waaronder 7 internationale Grootmeesters. Damclub Winschoten is met 5 spelers vertegenwoordigd, namelijk Jan Aeilkema uit Groningen, Demi Peters en Janick Lanting beide uit Bad Nieuweschans, Gerco en Geert Lubberink uit Winschoten.

MTB Open Jeugdtoernooi
De 11-jarige Demi Peters en de 10 jarige Janick Lanting zijn geïnviteerd door de organisatie en nemen deel aan het jeugdtoernooi. De prestaties bij de afgelopen Regio cup toernooien was doorslaggevend om Demi en Janick (respectievelijk 4e en 5e ) uit te nodigen hier aan deel te nemen. Deze nevenactiviteit wordt trouwens gevormd door 8 noordelijke talenten en zijn ondergebracht in 2 groepen van 4 spelers. Op maandag 14 augustus, woensdag 16 augustus en vrijdag 18 augustus werkt elke groep een zogenaamd “rondtoernooi” af. Zaterdag vindt de finale plaats, waarbij van elke groep beide koplopers tegen elkaar uitkomen. De winnaar is algemeen kampioen. Zo spelen eveneens de numero’s 2 tegen elkaar, enzovoort.

Acht ronden Zwitsers systeem
De eerste ronde vindt plaats volgens een geleide loting, daarna wordt vanaf de 2e ronde de toernooimanager ingeschakeld. Spelers met gelijk aantal punten worden dan door de computer aan elkaar gekoppeld. Tevens worden de gespeelde wedstrijden op toernooibase gezet. Naast een algemeen klassement zijn de spelers ondergebracht in 3 ratinggroepen.
Daarnaast kent elke ronde een “rondeprijs”, tevens is er over het gehele toernooi een prijs voor de mooiste combinatie. Winst met het grootste rating wordt eveneens beloond.