Solide 12 – 8 zege Damclub Winschoten

Zaterdag 16 september is een begin gemaakt met de Landelijke damcompetitie voor 10 tallen in de ereklasse, hoofdklasse, 1e klasse en 2e klasse, waarbij zo’n 1200 dammers achter de borden schoven. In de 1e klasse A had competitieleider van de KNDB de promovendi uit de 2e klasse A en B, Winschoten en Wapenveld, de 1e ronde aan elkaar gekoppeld. Het op papier sterkere Eye-T Webdesign O/G uit Wapenveld ging echter in het gebouw van SV Bovenburen in Winschoten met een 12 – 8 nederlaag huiswaarts. De Winschoter “teamprestatie” kwam tot stand via overwinningen van Gerco Lubberink, Katrinus Posthumus, Ben Dekens en Geert Lubberink, aangevuld met remises van Henk Prak, Jan Starke, Jan Aeilkema en Han Braakhuis. De grootste pluim komt echter voor rekening van Jan Starke die met een ratingverschil van ruim 250 punten een gedegen punt uit het vuur sleepte tegen de topscoorder van vorig seizoen Henk Mostert Azn. Voor de 2e ronde, de laatste zaterdag in september, gaat Winschoten naar medekoploper EDC uit Enschede.

Wedstrijdverloop
Debutant Winschoten speelde in deze wedstrijd, gezien het ratingverschil, de underdog positie maar kreeg naarmate de wedstrijd vorderde steeds meer grip op de partijen. Achteraf bleek de teamopstelling in het voordeel van Winschoten te werken. Henk Prak opende de score voor Winschoten met een solide remise tegen Albert Lusink. Daarna kon Geert Lubberink winst aantekenen na een overwinning tegen Erik Bakker. Nadat Erik een ruil nam kon Geert naar de “doorbraaklijn” combineren. Jan Starke trok vervolgens met een gedegen puntendeling tegen Good old Henk Mostert Azn de stand naar 4 – 2. Daarna demarreerde Winschoten met 2 zeges van Gerco Lubberink en Katrinus Posthumus tegen respectievelijk Alie Beekman-van Duinen en Maikel van de Esker naar 8 – 2. Martin Viel kon vervolgens in een gelijkwaardige stand de puntendeling niet vinden en moest de punten laten aan Gerrit Eilander, 8 – 4. Jan Aeilkema bracht met een keurige remise tegen Freek Jongerman de tussenstand op 9 – 5. Daarna ging Wapenveld wederom in de achtervolging, dit keer na een verliespartij van Johan Mulder tegen Henk van Renselaar. 9 – 7. Ben Dekens stelde echter met winst tegen Gerard Blok de eindoverwinning veilig 11 – 7. Han Braakhuis bracht tenslotte als debutant in het team met een gelijkwaardige puntendeling tegen Harry Beekman de eindstand op 12 – 8.

Gedetailleerde uitslag
Winschoten – Eye-T Webdesign O/G Wapenveld