6e Scholendamtoernooi in Oost Groningen

Damclub Winschoten heeft onlangs de uitnodigingen voor het 6e scholendamtoernooi in Oost Groningen verstuurd naar alle basisscholen in de gemeente Bellingwedde en Oldambt. Het betreft hier de 28 scholen in Bellingwolde, Wedde, Vriescheloo, Blijham, Drieborg, Beerta, Bad Nieuweschans, Finsterwolde, Nieuwolda, Oostwold, Scheemda, Westerlee, Heiligerlee en Winschoten. Voor de groepen 4 t/m 6, de welpen, speelt zich dit af op woensdagmiddag 17 januari 2018 in het gebouw van SV Bovenburen in Winschoten. Groep 7/8, de pupillen, komen 2 weken later, op 31 januari, in actie. De deelnemende viertallen werken in elke groep 7 ronden “Zwitsers systeem” af, waarbij de numero’s 1 en 2 zich plaatsen voor het Provinciaal Gronings Kampioenschap. In beide leeftijdscategorieën verdedigd OBS Houwingaham uit Bad Nieuweschans de titel. Daarnaast staat op 28 februari 2018 nog het persoonlijk kampioenschap gepland voor dezelfde leerlingen, eveneens gescheiden voor welpen en pupillen. De organisatie berust, evenals voorgaande jaren, bij Damclub Winschoten. Tevens keren alle deelnemende leerlingen, na afloop, huiswaarts met een medaille. In teamverband liggen voor de numero’s 1, 2 en 3 uiteraard bekers in het verschiet. Dit geldt eveneens voor de persoonlijke titel. Na dit scholendamtoernooi kunnen de leerlingen op de jeugdafdeling van de damclub nog opgaan voor hun eerste damdiploma. Deze Van der Wal cursus behandeld namelijk de grondbeginselen van het dammen.