Viertal Oost Groninger jeugddammers in de prijzen

Zaterdag 4 november vond in Drachten de 2e Regio Cup, een damtoernooi voor jeugdspelers plaats. In “De Schakel” werden een kleine 70 deelnemers uit de 5 Noordelijke Provincies door jeugdleider Rik Smit uit Hijken ondergebracht in 9 groepen. Vier spelers uit Oost Groningen vielen in de prijzen, namelijk Janick Lanting uit Bad Nieuweschans werd 2e in groep 3 en plaatsgenoot Dylarius Stoter werd 2e in groep 9. Nickey Loots uit Winschoten werd na barrage 3e in groep 6 en Tweelingbroer Hermann Loots kwam na barrage in groep 9 tot de 3e plaats. Demi Peters en Dylano Stoter beide uit Bad Nieuweschans kwamen respectievelijk in groep 2 en 4 tot de vierde plaats met een 50% score. Jamey Loots uit Winschoten vond tenslotte in groep 7 teveel tegenstand voor een positief resultaat.
De 3e Regio Cup vindt zaterdag 27 januari 2018 plaats in Hijken.

7 jeugdleden DC Winschoten
Damclub Winschoten was met 7 enthousiaste jeugddammers afgereisd naar Drachten.
Jeugdleider van Damclub OG Drachten Richard Koot mocht om 13.30 uur een kleine 70 jonge dammers begroeten in gebouw “De Schakel”. Ondertussen had jeugdleider Rik Smit de jongelui ondergebracht in 9 groepen, waarbij groep 1, 2 en 3 bestonden uit 6 spelers. Hierbij werd tevens gebruik gemaakt van de klok met een speeltempo van “Fischer 10 + 5”. De dammertjes uit Oost Groningen konden hierbij het geleerde, bij de theorie, goed in praktijk brengen met hoopgevende partijen. De sterkste dammers werden traditiegetrouw in groep 1 geplaatst. Zodoende kwam Bad Nieuweschans speelster Demi Peters uit in groep 2 waar ze uiteindelijk met 5 punten uit 5 wedstrijden een goede middenmoot positie behaalde. Janick Lanting eveneens uit Bad Nieuweschans kwam in groep 3 tot een uitstekende 2e plaats. In groep 4 kwam Dylano Stoter uit Bad Nieuweschans tot een knappe 4e plaats. In groep 6 vertoefde Nickey Loots uit Winschoten. Na een barrage legde Nickey beslag op de 3e plaats. Jamey Loots uit Winschoten kon in groep 7, ondanks goed opgezette partijen, geen positief resultaat bewerkstellingen. In groep 9 pakten de dammers van Damclub Winschoten Dylarius Stoter uit Bad Nieuweschans en Hermann Loots uit Winschoten respectievelijk de 2e en 3e plaats. Hiervoor moesten ze een barrage spelen, die Dylarius won. De numero’s 1, 2 en 3 in elke groep mochten uit handen van Richard Koot een beker in ontvangst nemen.