Damclub Winschoten – BDV Borne 11 – 9

Zaterdag 25 november werd de 5e ronde in de Nationale damcompetitie voor 10 tallen afgewerkt. Hierin zegevierde Damclub Winschoten in de thuiswedstrijd tegen de Bornse damvereniging met 11 – 9. Voor Winschoten wonnen Jan Aeilkema en Han Braakhuis, aangevuld met remises van Katrinus Posthumus, Johan Mulder, Jan Starke, Martin Viel,
Ben Dekens, Gerco Lubberink en Geert Lubberink. Winschoten staat in de middenmoot
van de 1e klasse A van de KNDB. Over 2 weken speelt Winschoten “uit” tegen Heerenveen 2.

Uitslagen 5e ronde 1e klasse A

DCH Heerenveen 2 – DC Winschoten
ADG Amersfoort – OG Drachten

Wedstrijdverloop
In de voorbereiding naar deze wedstrijd tegen Borne waren de Winschoters duidelijk op hun hoede gezien het ratingverschil van 1089 punten voor Borne tegen 991 punten voor Winschoten. Op papier was Borne dus te vergelijken met Fryslân 2 uit Oenkerk hetgeen vier weken geleden 10 – 10 werd en dus een gelijkspel in de lijn der verwachtingen lag. Door het ontbreken van topper Anton Jurg bij Borne, zakte de gemiddelde rating van de “Tukkers” tot 1032 punten. Hier putten de Winschoters uiteraard moed uit. Klokslag 12.00 uur begonnen de 20 dammers aan hun partij in het gebouw van SV Bovenburen aan de Tromplaan in Winschoten, wat na 5 uur spelen resulteerde in een 11 – 9 “thuiszege”. Eigenlijk viel op deze 11 – 9 zege niets af te dingen, gezien de kansrijke standen van Ben Dekens, Johan Mulder en Gerco Lubberink. Daarnaast mochten Jan Aeilkema en Han Braakhuis het genoegen smaken van een overwinning. Jan Aeilkema had hierbij de primeur door de score te openen met winst tegen Jan Koerselman. Jan Koerselman liet zich verrassen met een dubbele dreiging. Katrinus Posthumus bouwde vervolgens de tussenstand uit naar 3 – 1 na een puntendeling met Michiel Hagreis. In deze wedstrijd kon Katrinus Posthumus het ratingverschil van 150 punten niet vertalen in 2 punten. Daarna kwam Geert Lubberink in een klassiek standje remise overeen met Frank Eektimmerman (Ook een ratingverschil van 150 punten, maar nu in het voordeel van Frank Eektimmerman). Gerco Lubberink miste tegen Leo Springer een kansrijke voortzetting in het eindspel, waarna werd besloten tot remise, 4 – 2. Johan Mulder voegde hier een sterke puntendeling aan toe tegen Roelf-Jan de Haan en Jan Starke scoorde een vol punt tegen Gerald Krol, wat de tussenstand bracht op 7 – 5. Han Braakhuis zegevierde tegen Fons ten Broeke en vergrootte de voorsprong van Winschoten naar 9 – 5. Martin Viel scoorde het 10e punt met een knappe puntendeling tegen Matthijs van Hofwegen. Martin poetste een ratingverschil van 250 punten weg met een knappe puntendeling. Henk Prak kon de remisehaven tegen Gertjan Kolsté net niet bereiken, 10 – 8. Henk had “op papier” de sterkste tegenstander en moest hiervoor een ratingverschil van ruim 200 punten overbruggen. Tenslotte stelde Ben Dekens, met een solide punt, tegen Nico Rosink de eindzege veiling. Kortom een uitstekende teamprestatie. Met dit resultaat nestelde Winschoten zich op de 6e plaats in de 1e klasse A.