Damclub Winschoten gehele week actief

De leden van Damclub Winschoten waren in de week van 4 december maar liefst vier dagen in touw, met woensdag de middag- en avondsessie. Het begon dinsdagavond 5 december met de clubavond voor de beginnende of herintredende dammers/leden. Daarna kwamen woensdagmiddag de basisschoolleerlingen op de jeugdafdeling, met daaropvolgend de woensdagavond voor de gevorderde dammers. Donderdagavond speelde in de Oost Groninger Dambond (OGD) het viertal van Winschoten een “uitwedstrijd” tegen De Vriendenkring (DVK) uit Groningen. Tenslotte kwam zaterdag 9 december in de 1e klasse A van de KNDB het 10 tal van Damclub Winschoten in actie voor de “uitwedstrijd” tegen DCH Heerenveen 2. Al met al waren zo’n 35 leden van Damclub Winschoten actief, zowaar een promotie voor de damsport.

Dinsdagavond 5 december
Dinsdagavond was vanaf 18.00 uur ingepland voor de middelbare schooljeugd om de theorie bij te schaven. Vanaf 19.00 uur was gereserveerd voor de oudere jeugd en senioren.

Beginnende/herintredende leden
Demi Peters – Chanella Huft 2 – 0
Richard de Rooy – Jan Starke 0 – 2
Han Tuenter – Wim Westerbeek 2 – 0
Evert van Leeuwen – Harrie Molthoop 2 – 0
Danni Krasnice – Geert Lubberink 1 – 1
Grieko Kruijer – Danni Krasnice 2 – 0
Han Tuenter – Geert Lubberink oefenpartijen

Gevorderde dammers
Dirk Wammes – Ben Haan 0 – 2
Geert Lubberink – Marchinus Mulder 2 – 0
Han Tuenter vrij

Jeugdafdeling
Alle jeugdleden in de basisschoolleeftijd gaven woensdagmiddag acte de préséance, waarbij Sky Koghee zijn proefexamen “Wiersma wit” heeft volbracht. Het examen wordt 19 december afgenomen. Diezelfde middag slaagde Mirjam Venema succesvol voor haar Van der Wal damdiploma.

Viertal OGD

Het viertal reisde donderdagavond af naar Groningen voor de “uitwedstrijd” tegen De Vriendenkring” (DVK). Na een spannende wedstrijd werd het uiteindelijk een 6 – 2 overwinning voor DVK. Jan Starke miste in het eindspel de puntendeling tegen Peter Bakker.
De pluim is deze wedstrijd voor Han Tuenter die op bord 1 een remise afdwong tegen Bert Begeman, een puike prestatie. Geert Lubberink en Han Braakhuis kwamen tot een gelijkwaardige remise. Tenslotte overzag Dirk Wammes tegen Tom Huizinga een “meerslag” zetje.

Gedetailleerde uitslag
DVK Groningen DC Winschoten
1. Bert Begeman – Han Tuenter 1 – 1
2. Han Braakhuis – Geert Lubberink 1 – 1
3. Peter Bakker – Jan Starke 2 – 0
4. Tom Huizinga – Dirk Wammes 2 – 0

Zaterdag 9 december 10 tal KNDB

Zaterdag kwam het 10 tal van Winschoten tot een knappe 9 – 11 overwinning in de “uitwedstrijd” tegen DCH Heerenveen 2 in het “Hof van Schoterland” het Friese Mildam.
Deze ultieme teamprestatie kwam tot stand via zeges van Ben Dekens en Martin Viel, aangevuld met remises van Jan Aeilkema, Han Braakhuis, Johan Mulder,
Katrinus Posthumus, Henk Prak, Gerco Lubberink en Geert Lubberink. Met deze zege staat Winschoten in de middenmoot van de 1e klasse A, met 7 punten uit 6 wedstrijden. Zaterdag 16 december staat de “thuiswedstrijd” tegen ADG Amersfoort op het programma. ADG staat momenteel 3e en is tot nu toe de zwaarste tegenstander met gemiddeld 1131 ratingpunten.