Dammen in “slipstream” van Healthy Ageing Tour 2018

Vrijdagmorgen 6 april stond Winschoten in het teken van de “Healthy Ageing tour 2018”, een wielerkoers voor “elite” dames, die woensdag de proloog kende in Heerenveen. Daarna ging het achtereenvolgens naar Grootegast, Winschoten, Stadskanaal en Winsum met op zondag 8 april de afsluitende rit in Groningen. De etappe in Winschoten begon ’s morgens op de Venne nabij ’t Rond en ging daarna via de Nassaustraat naar de Blauwestad om daar 4 rondjes om het meer te volbrengen. Daarna ging het richting finish op de Nassaustraat in de Molenstad. Daarnaast stond in elke etappeplaats een zogenaamd gezondheidsplein met een diversiteit aan stands onder het motto van gezond ouder worden. Bij het dammen uiteraard onder de noemer “Het fitte brein”. In Winschoten waren deze activiteiten terug te vinden op het Israëlplein voor ’t Rond. De overkoepelende organisatie was in handen van de Healthy Ageing Network Northern Netherlands (HANNN) waarbij ze tevens als pilot de damsport in de arm hadden genomen. In elke etappeplaats werd de plaatselijke damclub benaderd om hier hun “steentje” aan bij te dragen. Damclub Winschoten greep deze mogelijk met beide handen aan de damsport onder de aandacht te brengen van het winkelende publiek, waarbij men in een gemoedelijke sfeer kon aanschuiven voor een “potje dammen”. Tenslotte kon de aanwezige crew aan de liefhebbers, met folders en het demonstratiebord, alle ins en outs omtrent de damsport inzichtelijk maken. Na de middag trok de caravaan naar Stadskanaal, waar vooral de jeugd met volle teugen genoot van het dammen.