Demi Peters uit Bad Nieuweschans 6e bij NK dammen pupillen meisjes

De finale NK dammen voor pupillen meisjes, geboren in 2005 t/m 2007, nam ook dit jaar wederom 3 dagen in beslag. Het begon traditiegetrouw op Hemelvaartsdag in dorpshuis “Het Knooppunt” in Hoogeveen met 3 ronden, aansluitend de vrijdag met eveneens 3 ronden en tenslotte op zaterdag de resterende 2 ronden. De 1e ronde werd volgens een loting bepaald, met daarna 7 ronden “Zwitsers systeem”, onder een speeltempo van “Fischer 45 min. + 30 seconden. Kampioene op weerstandspunten werd Luise Gabbert uit Bennekom met 15 punten nipt voor de kampioen van vorig jaar Lisa Scholtens uit Hoogeveen. Derde, eveneens op weerstandspunten werd Fernande de Graaf uit Renkum met 10 punten, voor Yneke Goerres uit Aldeboarn met eveneens 10 punten. De 12 jarige Demi Peters uit Bad Nieuweschans speelde een uitstekend toernooi en legde beslag op een keurige 6e plaats met 9 punten, net achter Tanya-Marie Cnossen uit Eindhoven, ook 9 punten. Demi werd in de spannende laatste ronde gekoppeld aan medekoploper Lisa Scholtens, maar was (nog) niet opgewassen in deze partij. Met dit resultaat was Demi achteraf 1 puntje verwijderd van de felbegeerde derde plaats. Demi behaalde de 9 punten met 4 zeges tegen Anouk Wassen uit Hoogeveen, Mila Rijlaarsdam uit Wageningen, Tanya-Marie Cnossen en Yneke Goerres, aangevuld met een puntendeling tegen Daria Shulepova uit Eindhoven. Luise, Lisa en Fernande hebben zich met dit resultaat geplaatst voor het Europees jeugdkampioenschap voor pupillen meisjes van 1 t/m 9 augustus in Litouwen. Daarnaast heeft dit trio zich geplaatst voor het Wereld jeugdkampioenschap voor pupillen meisjes van 28 oktober t/m 3 november in Wit-Rusland. Tenslotte werden de prijzen uitgereikt door wereldkampioene bij de dames Natalia Sadowska uit Polen. De organisatie was, onder auspiciën van de KNDB, in handen van de Hoogeveense Damclub (HDC).

Progressie Demi Peters
Demi Peters heeft het laatste jaar duidelijk progressie gemaakt met haar speelstijl. Kwam ze vorig jaar bij dit kampioenschap nog tot een 50 % score en een middenmootplaats, nu zit Demi in de subtop met een + 1 score en kan zich moeiteloos meten met haar leeftijdsgenoten. De toelating tot de Centrale Pupillentraining (CPT) van de KNDB in Huissen en de Centrale Meisjes Training (CMT) in Wageningen heeft hier zeker toe bijgedragen. Daarnaast komen nog de nodige jeugdtoernooien en provinciale kampioenschappen langs. Tevens wordt op de damclub op een positieve manier aandacht besteed aan haar ontwikkeling.

Wedstrijdverloop
Demi trof met de loting in de 1e ronde de latere kampioene Luise Gabbert. In deze partij kwam ze een schijf achter, maar kreeg daarna een kansrijke “streefstand” op het bord. Na een verkeerde afwikkeling van Demi won Luise. In de 2e ronde won Demi tegen Anouk Wassen. In de 3e ronde trof ze Yneke Goerres. In het middenspel leek Yneke iets gemakkelijker te staan, echter in het eindspel had Yneke zich in een oppositie verrekend. Door een verrassende terug ruil, sloeg de oppositie door naar Demi. In de 4e ronde kwam Demi Peters Tanya-Marie Cnossen tegen. Doordat Tanya-Marie zichzelf op slag zette kon Demi via een vrije zet een dam maken, hetgeen 2 punten opleverde. In de 5e ronde speelde Demi gelijk tegen Daria Shulepova. In de 6e ronde was Mirte Verheyen dit keer te sterk. In de 7e ronde voegde Demi weer 2 punten toe aan haar totaal na een winstpartij tegen Mila Rijlaarsdam. Demi sloot het toernooi af tegen de kampioen van vorig jaar Lisa Scholtens uit Hoogeveen. Lisa was in deze partij te sterk. Toch was deze laatste ronde spannend voor de derde plaats, waar maar liefst 8 speelster voor in aanmerking kwamen. Het verschil was namelijk 1 punt. Ook de strijd om het kampioenschap lag met het in gaan van de laatste ronde nog open. Luise en Lisa hadden namelijk beide 13 punten vergaard. Doordat ze beide wonnen gaven de weersstandspunten uiteindelijk de doorslag. Luise had tegenstanders gehad die hoger in het klassement stonden, waardoor ze de titel veilig stelde.

Eindstand NK dammen pupillen meisjes 2018

WP