Viertal Damclub Winschoten succesvol op “Mello Koolman” in Groningen

De 34e editie van het Mello Koolman Rapid damtoernooi in Groningen trok ruim 40 deelnemers, die 8 ronden “Zwitsers systeem” afwerkten, onder een speeltempo van 30 minuten per partij/speler. Plaats van handeling was traditioneel het Jannes van der Wal Denksportcentrum in “Stad”, waar vrijdagavond 7 september de eerste 3 ronden werden gespeeld. Aansluitend kwamen de spelers zaterdag terug voor de resterende 5 ronden. MI Leopold Sekongo uit Doetinchem prolongeerde zijn titel van vorig jaar (14 punten) met goede tweede Lossine Savane uit Zaanstad (13 punten) en derde MI Michiel Kroesbergen uit het Gelderse Emst (12 punten). De 39 jarige Frederik Bos uit Groningen, kende een uitstekende rentree en kwam in het eindklassement tot een keurige vijfde plaats met 11 punten en werd 1e in zijn ratinggroep. Jan Starke uit Oude Pekela behaalde 7 punten uit 8 partijen en werd 2e in zijn ratinggroep. Geert Lubberink uit Winschoten had met 8 punten uit 8 partijen een 50% score en werd 3e in zijn ratinggroep. De 12 jarige Demi Peters uit het Duitse Bunde gebruikte dit toernooi als training voor haar deelname aan het WK dammen voor pupillen meisjes van 28 oktober t/m 3 november 2018 in Gomel (Wit Rusland) en kwam tot één winstpartij tegen Eva Houtjes-Kieskamp uit Heerde. Ondanks de bescheiden score kwam Demi tot goed opgezette partijen, maar schoot in de afwerking (nog) tekort. Tenslotte deelde Danny Staal de prijzen uit.

Sterk toernooi
Dit Rapid toernooi is vernoemd naar, Mello Koolman, de in 1985 overleden voorzitter van Damgenootschap Het Noorden. Ook dit jaar was dit toernooi wederom sterk bezet gezien de gemiddelde rating van 1065 punten en deelname van 6 spelers met een damtitel. Bij het zogenaamde “Zwitsers systeem” wordt de 1e ronde bepaald door loting. De computer koppelt vervolgens na elke ronde de spelers met een gelijk aantal punten aan elkaar. Dit evenement heeft ondertussen een vaste plaats verworven op de damkalender en geldt als “aftrap” van het nieuwe damseizoen, 2018 – 2019. Dat begint overigens op zaterdag 15 september om klokslag 12.00 uur met de 10 tallen competitie van de KNDB. Damclub Winschoten neemt het in de “thuiswedstrijd” op tegen Damkring Emmeloord. Frederik Bos uit Groningen zal dit seizoen uitkomen voor het 10 tal van Damclub Winschoten.
De volledige uitslag van het Mello Koolman toernooi is te vinden onder “toernooibase dammen”.