Massadamkamp Oost Groninger Dambond in Oude Pekela

Dinsdagavond 20 november begint om 19.30 uur de Oost Groninger Dambond (OGD) met de “aftrap” van het nieuwe damseizoen. Traditioneel is dit de zogenaamde massadamkamp, waarbij alle aangesloten verenigingen, Veendam, Rhederweg, DVK Groningen, Meeden, Pekela en Winschoten worden uitgenodigd met één of meerdere viertallen deel te nemen. Evenals voorgaande jaren speelt zich dit af in het MFC ”De Binding” in Oude Pekela. Competitieleider Bé Brakels uit Ter Apelkanaal laat via een ingenieus systeem elk teamlid spelen tegen een andere clubspeler. Onder een speeltempo van 55 zetten in 90 minuten wordt het team met meeste punten kampioen. Om de breedtesport bij het dammen te bevorderen is daarnaast een competitie opgezet voor de beginnende dammers. Ook in deze categorie nemen viertallen deel. Bij beide disciplines verdedigd Damclub Winschoten de titel. Eind november begint dan de viertallencompetitie van de OGD, waarbij de teams eveneens bestaan uit vier spelers. Het speeltempo wordt dan teruggebracht naar 50 zetten in 90 minuten. Na deze tijdcontrole ontvangen beide spelers nog 15 bonusminuten om de partij te beëindigen.