10 oktober Nationale Jeugddamdag in Heerde

Category : Artikelen

De Nationale Jeugddamdag geldt dit jaar als de “ aftrap” voor het damseizoen in de jeugdcategorie. De Koninklijke Nederlandse Dambond (KNDB) heeft dit keer, als locatie, gekozen voor het onlangs door Koning Willem Alexander geopende Dorpshuis “De Heerd” in Heerde. Alle Provincies kunnen zich inschrijven met vijftallen in de welpen, pupillen, aspiranten en juniorenklasse. De jeugdige dammers worden geselecteerd door de provinciale jeugdleiders. In de Provincie Groningen heeft jeugdleider Rudolf Schwab uit Westeremden 2 welpen- en 1 pupillenteam ingeschreven. De geselecteerden komen van DV Warffum, Damgenootschap Het Noorden en DC Winschoten. De organisatie is evenals vorig jaar in handen van Gerard Bruins uit Hollandscheveld als jeugdcommissielid van de KNDB.

Leeftijdscategorie
In de damwereld kennen we onderstaande leeftijdscategorieën. Welpen zijn geboren in het jaar 2005 of later. Pupillen daarentegen in de jaren 2002, 2003 of 2004. Aspiranten 1999, 2000 en 2001. Tenslotte zijn junioren geboren in de jaren 1996, 1997 en 1998. Spelers die geboren zijn in het jaar 1995 of eerder vallen in de seniorencategorie.

Zwitsers systeem
Op dit NK worden minimaal 7 ronden “Zwitsers systeem” gespeeld. Het speeltempo zal op de wedstrijddag bekend gemaakt worden en ligt tussen de 30 en 45 minuten per speler/partij.

Selectie
Provinciaal jeugdleider Rudolf Schwab heeft onderstaande spelers geselecteerd.
De welpenteams worden op de wedstrijddag definitief samengesteld.

Welpen (Alfabetische volgorde)

Glenn Bisschop DC Winschoten