Twee damdiploma’s uitgereikt bij Damclub Winschoten

In de maand oktober zijn in de cursusruimte van de bibliotheek Winschoten twee damdiploma’s uitgereikt aan Victor Bont uit Winschoten voor damdiploma niveau 1 en Fien Hidding eveneens uit Winschoten voor damdiploma niveau 2, het zogenaamd witte gedeelte. De jeugdafdeling, in de basisschoolleeftijd van Damclub Winschoten verblijft namelijk elke woensdagmiddag van 14:00 tot 16:00 uur in de bibliotheek. Dit is overigens een samenwerkingsverband tussen bibliotheek Winschoten en Damclub Winschoten.

Victor Bont niveau 1
Victor Bont uit Winschoten is woensdagmiddag 16 oktober in de cursusruimte van bibliotheek Winschoten, geslaagd voor het damdiploma niveau 1. Victor begon enkele maanden geleden met de damcursus niveau 1 dat in eerste instantie de spelregels de revue laat passeren. Dan beginnen we met: hoe moet het dambord liggen. Een donker vakje aan de linkerhand. Wit begint altijd. Zowel wit als zwart starten met 20 schijven. Aanraken is zetten. Slaan is verplicht, ook achteruit. Echter damslag gaat niet voor. Meerslag gaat daarentegen wel voor. Degene die niet meer kan zetten verliest. Een schijf die de damlijn bereikt (en daar blijft staan) wordt gepromoveerd tot dam. Tevens komen combinaties langs van één zet diep. Tevens wordt aandacht besteed aan oppositie, verdedigen, aanvallen, achterlopen en ruilen. Tenslotte worden enkele vangstellingen doorgenomen. Nadat Victor het cursusboek had doorgewerkt mocht hij op voor het examen. Viktor slaagde met een ruime voldoende en kreeg het diploma uit handen van damleider Jakob Pronk. Ondertussen heeft Victor het cursusboek niveau 2 aangeschaft. Hier wordt in eerste instantie aandacht besteed aan de notatie, gevolgd door eenvoudige combinaties en vooral de partijopbouw met “streefstand” wordt goed belicht. De term offreren, ruilen, achterlopen, plakker, dreigen, “stille zet” en tempo-zet komt langs. Tenslotte komen nog de damtermen vork, staart en tric-trac lijnen langs.

Fien Hidding niveau 2 (wit gedeelte)
De 9-jarige Fien Hidding had het cursusboek niveau 2, het witte gedeelte doorgewerkt en mocht vorige week het “proefexamen” maken dat ze met goed gevolg afsloot, waarna ze op mocht voor het echte examen. Fien slaagde met een ruime voldoende en mocht uit handen van damleider Johan Tuenter het diploma niveau 2 (wit) in ontvangst nemen. Onderhand is Fien begonnen met het zogenaamde zwarte gedeelte van niveau 2. In dit gedeelte gaat het stapje voor stapje verder in de theorie. Tevens wordt aandacht besteed aan openingscombinaties en het spelen met een plan. Ook aan de “achtergebleven” schijf en de “hangende schijf” wordt aandacht besteed.

Foto gemaakt door Geert Lubberink. Op de foto Jakob Pronk en Victor Bont

Foto gemaakt door Geert Lubberink. Op de foto vl.nr. Vader van Fien, Fien en Johan Tuenter