Damdag Veendam

Jan Starke 1e prijs eerste klasse

Het oudejaars damtoernooi in Veendam is dit jaar een doorslaand succes geworden.
Voorzitter Bé Brakels uit Ter Apelkanaal kon vrijdagmorgen na Kerst, klokslag 10.00 uur ruim 50 dammers verwelkomen in buurthuis de Leegte in Veendam. De dammers werden volgens de ratinglijst geplaatst in hoofdklasse, eerste klasse, tweede klasse en een groep met beginnende dammers, waarbij ze in groepjes van vier, 3 partijen gingen afwerken. Dit onder een speeltempo van 1 uur per speler/partij. De 11 jeugddammers kwamen vanaf 13.30 uur in actie, waarbij de dammers in spe zich mochten verheugen in een grote publieke belangstelling. Met name het thuisfront uit Oost Groningen was goed vertegenwoordigd.
De 7 jeugdleden van Damclub Winschoten kwamen, na een rondtoernooi, net niet in de buurt van de bekers. Matthijs Dijkhuis uit Westerlee en Armando Doddema uit Winschoten kwamen ex aequo als 5e over de eindstreep. Kampioen werd Stef Schep uit Hoogeveen, gevolgd door drie clubgenoten. Matthijs Dijkhuis uit Westerlee, Niels Schuur uit Beerta, Rianne Houwen uit Heiligerlee, Amanda Lich, Karsten Lich, Armando Doddema en
Cayn Nomden alle vier uit Winschoten konden na afloop een klein dambord als aandenken meenemen uit handen van voorzitter Bé Brakels. Desondanks was dit toernooi voor de meeste jeugdspelers een mooie ervaring voor het komende scholendamtoernooi, volgende maand in de gemeente Oldambt. De 6 senioren van Damclub Winschoten kwamen eveneens goed voor de dag. Martin Viel uit Scheemda en  Gerco Lubberink uit Winschoten kwamen beide in de hoofdklasse tot een 2e plaats. Jan Starke uit Oude Pekela werd 1e  in de eerste klasse. Harrie Molthoop uit Winschoten behaalde de gedeelde 2e prijs in de eerste klasse en Richard de Rooij uit Wedde werd 3e in de gemengde groep 2e klasse/huisdamklasse.
Beide debutanten Miranda Epping uit Bad Nieuweschans en Johan Baalman uit Winschoten toucheerden de 4e en 5e plaats in de groep van beginnende dammers.