125 jaar clubdammen in Oost Groningen

Voor de bron van het clubdammen in Oost Groningen gaan we terug naar het jaar 1887, toen Damclub Bellingwolde is opgericht. Volgens historische bronnen werd elk kwartaal een damtoernooi uitgeschreven met deelnemers uit de wijde omgeving. Daarna duurde het enkele decennia alvorens in Nieuwolda Damclub “Oldambt” werd opgericht in 1919. Dit was eigenlijk het begin van de grote bloeiperiode van de Oost Groninger damclubs. Tot grofweg 1940 blijft de teller steken bij 48 verenigingen. In 1919 werd de Provinciaal Groninger dambond als onderdeel van de toen nog Nederlandse Dambond opgericht waar het merendeel van de clubs  zich bij aansloot, maar de roep naar een eigen dambond werd steeds luider en kwam in juni 1937 tot stand in het clubgebouw van VOG (Voor Ons Genoegen) in Winschoten, alwaar Dambond “Oost Groningen” werd opgericht. De bond begon met 5 verenigingen waaronder DID Nieuweschans, DOS Oudeschans, DC Wedde en VOG uit Winschoten, maar was geen lang leven beschoren.
Na een korte rustperiode zag in 1939 de Oost Groninger Dambond het levenslicht. Aan de 1e competitie namen deel DID Nieuweschans, DC Wedde, SES Stadskanaal, DC Vlagtwedde,     DC Sellingen en TOG Alteveer. De oorlogsjaren waren waarschijnlijk debet aan deze latere teloorgang. Maar als herrezen uit de as melden zich bij de heroprichting van de OGD op 28 november 1946  16 verenigingen, die waren verdeeld in afdeling “Westerwolde” en afdeling “Oldambt”. De clubs kwamen uit Veelerveen, Tange-Alteveer, Oude Pekela, Oudeschans, Onstwedde, Vlagtwedde, Midwolda, Scheemda, Heiligerlee, Blijham, Vriesscheloo, Rhederweg, Finsterwolde, Beerta, WDG en Dindua beide Winschoten. Ondertussen had de PGD ook niet stilgezeten en kwam op 28 december 1939 met een noodcompetitie, als in de stad Groningen, om de oorlogsjaren te overbruggen. Hieraan namen deel, Veendam 20 spelers, OG Wildervank 15, Stadskanaal 15, Heiligerlee 15, VOG Winschoten 15, Dindua Winschoten 10 en Meeden. Ze speelden onder de noemer “district Winschoten”. Momenteel draaien zowel de PGD als de OGD op 5 verenigingen, maar met de oprichting van Damclub Bad Nieuweschans geeft dit weer hoop voor de Oost Groninger Dambond.