9-jarige Rianne Houwen 1e prijs op damdag

De 9-jarige Rianne Houwen uit Heiligerlee is afgelopen zaterdag op de damdag in het Jannes van der Wal Denksportcentrum te Groningen 1e geworden in haar groep van de jeugdafdeling. Deze damdag is in het leven geroepen door de Samenwerkende Groninger Dambonden SGD met de intentie om de aangesloten leden van deze bonden nader tot elkaar te brengen. Dit initiatief is eind vorig jaar ontsproten op diverse bijeenkomsten, om de terugloop van het aantal leden een halt toe te roepen en de aangesloten clubs te prikkelen hun sport te promoten. De verenigingen die onderdeel uitmaken van De Provinciaal Groninger Dambond, Nieuwe Noorder Dambond en de Oost Groninger Dambond vaardigden samen een 70 tal dammers af, waarbij de senioren om 10 uur achter de borden schoven in de hoofd, 1e, 2e en huisdamklasse. De huisdamklasse is mede op het programma gezet om de liefhebbers die niet zijn aangesloten bij een damclub de gelegenheid te geven zich te meten met andere beginnende dammers. De klassen waren onderverdeeld in groepjes van 4 waarbij het speeltempo werd bepaald op 1 uur per speler/partij. Met name de jeugd mocht zich verheugen in een grote schare ouders en begeleiders, waarbij het enthousiasme van de deelnemers de boventoon voerde. De 20 jeugdige deelnemers uit Warffum, Zoutkamp, Leek, Groningen en Winschoten werden door jeugdorganisator Danny Staal verdeeld in 3 groepen. De 6 gevorderde jeugdspelers werden ondergebracht in groep A met als winnares Suzanne Staal uit Groningen. In groep B kwam Nathan Bos uit Oudeschans uit op een keurige 3e plaats. In diezelfde groep tikte de 11 jarige Mahmoud Gasir uit Heiligerlee aan op de 7e plaats en de 10 jarige Damian van der Berg uit Winschoten nam genoegen met de 8e plaats. Saillant detail is nog dat Damian een paar weken geleden werd geprikkeld door een spreekbeurt over dammen van een klasgenootje. De 9-jarige Rianne Houwen uit Heiligerlee zorgde in groep C voor een puike prestatie door 1e te worden. Alle jeugdleden mochten na afloop uit handen van Danny Staal een medaille in ontvangst nemen.

Zilvervloot DC Winschoten

Damclub Winschoten was uiteindelijk met een 9 tal leden afgereisd naar het clubgebouw van Damgenootschap het Noorden, waarbij Martin Viel wonend in Scheemda de 2e prijs behaalde in de hoofdklasse. Jan Starke uit Oude Pekela en Gerco Lubberink Winschoten toucheerden beide eveneens de 2e prijs in de 1e klasse. De senioren werden volgens de KNDB ratinglijsten ingedeeld naar sterkte, hetgeen door menigeen werd toegejuicht. Het organiserende trio Herman Mulder uit Ter Apel van de PGD, Bé Brakels uit Ter Apelkanaal van de OGD en Feiko Stoppels uit Muntendam van de NNDB kon tenslotte na de prijsuitreiking terugzien op een geslaagd toernooi en hebben de intentie dit permanent op de wedstrijdkalender zetten.