Dammer Gerco Lubberink naar Hoogeveen Open

Het 18 jarig damtalent Gerco Lubberink uit Winschoten neemt week 33 (half augustus) voor de 3e keer deel aan het MTB Open damtoernooi in Hoogeveen. Dit toernooi waar naar schatting tussen de 75 en 90 dammers uit alle windstreken aan deelnemen, zal 6 dagen in beslag nemen. Dit evenement dat dit jaar voor de 4e keer door de Hoogeveense damclub HDC wordt georganiseerd speelt zich af in dorpshuis “Het Knooppunt”. De 8 ronden “Zwitsers” worden afgewerkt in een speeltempo van Fischer 80 + 1, d.w.z. iedereen krijgt per partij 80 basisminuten toebedeeld, aangevuld met 1 minuut bonus  per zet. Bij het “Zwitsers” systeem worden na elke ronde de deelnemers met een gelijk aantal punten, 1 meer of minder, aan elkaar gekoppeld. Standaard wordt één partij per dag gespeeld, alleen de dinsdag en vrijdag zijn ingeruimd voor 2 partijen. Onder de deelnemers bevind zich  de 20 jarige Internationaal Grootmeester Roel Boomstra uit Emmen, die een paar weken geleden nog het brons pakte op het WK allround in Rusland. Naast Roel nemen nog 2 GMI’s deel, namelijk Leopold Kouogueu uit Kameroen en Aleksej Domchev uit Litouwen.  Voor Gerco Lubberink geldt dit toernooi als een training en “verplicht” nummer om  ook in de zomermaanden bij te blijven als dammer. Het merendeel van de “Damschool” Hoogeveen, met Gerco in de gelederen, is deze periode namelijk present om in het wedstrijdritme te blijven. Tevens telt dit evenement mee in het rating klassement. Gerco gaat volgens welingelichte bronnen voor een plus 1 score, oftewel 9 punten uit 8 wedstrijden. Dit soort toernooien is voor elke dammer een aanrader, ook voor diegenen met een wat lagere rating. Door toepassing van het “Zwitsers” systeem speel je namelijk altijd tegen iemand van je eigen sterkte. Voor de echte “diehards” staat donderdagavond (koopavond) nog een “rapid” terrasdamtoernooi op het programma. Speeltempo “Fischer” 5 + 5. Hoogeveen sluit na Heerhugowaard Open, Polska Open, Nijmegen Open en Brunssum Open de rij van grote damtoernooien in de maanden juli en augustus.