Damtitel Gerco Lubberink in Leek bij DDB cup

De 17 jarige Gerco Lubberink uit Winschoten wist, afgelopen zaterdag in zijn laatste optreden voor de DDB cup in het Sportcentrum in Leek, beslag te leggen op de eerste plaats in de hoofdgroep. Deze 4e en laatste ronde om de Drentse Dambond cup voor jeugdspelers werd georganiseerd door de plaatselijke damclub Roden/Leek onder aanvoering van jeugdleider Evert Faber. Onder auspiciën van de Drentse dambond kon Provinciaal jeugdleider Rik Smit een 54 tal dammertjes, hoofdzakelijk uit de provincies Groningen en Drenthe verwelkomen, die naar sterkte werden ondergebracht in groepjes van 8, waarbij een z.g. “rondtoernooi” werd gespeeld. Traditiegetrouw schoven in  groep A zes spelers achter de borden die samen met groep B hun partijen afwerkten op de klok. De overige dammers in spé konden in hun eigen vertrouwde tempo de partijen spelen. De jeugdige dammers mochten zich verheugen in een grote publieke belangstelling  hetgeen de prestaties gunstig beïnvloede.  Het merendeel van de spelers die aan dit soort toernooien meedoen bestaat uit basisschool leerlingen, waarbij het deelnemen belangrijker is dan winnen. Sowieso nemen ze een schat aan ervaring mee naar huis. In Groep A en B zitten de meer ervaren spelers en wordt voornamelijk gevormd door middelbare school leerlingen.

DC Winschoten
Damclub Winschoten vertrok met een 10 koppige delegatie naar Leek om de verrichtingen van de 5 dammers, in hun gelederen, gade te slaan. De 8 jarige Cayn Nomden en even oude Dorian Mulder beide uit Winschoten debuteerden op dit toernooi en namen genoegen met een gedeelde 7e plaats in de voorlaatste groep. De 9 jarige Rianne Houwen uit Heiligerlee daarentegen legde in haar tweede optreden in een toernooi buiten de Gemeente Oldambt beslag op de 6e plaats in groep 5 en de 12-jarige Nathan Bos uit Oudeschans kwam tenslotte in groep 4 uit op de 5e stek. Nathan Bos en Rianne Houwen hadden 2 weken geleden reeds ervaring opgedaan op een toernooi in de stad Groningen, echter Leek was ook hun eerste optreden in het DDB circuit. Zoals gezegd sloot Gerco Lubberink zijn laatste optreden om de DDB cup af met een ongeslagen 1e plaats en 9 punten uit 5 wedstrijden, net voor de plaatselijke favoriet Floris Tol die 8 punten bijeensprokkelde en Suzanne Staal uit Groningen met 6 punten. Alle deelnemers mochten tenslotte uit handen van Evert Faber een prijs in ontvangst nemen, de nrs. 1, 2 en 3 een beker, de overige spelers een vaantje.

DDB Cup
De DDB cup is eind vorige eeuw in het leven geroepen door de Drentse Dambond om de aangesloten clubs te stimuleren hun ledenaantal sowieso te consolideren en de damsport een toekomst te geven voor de volgende generaties. Dit initiatief werd en wordt door het merendeel van de aangesloten verenigingen met beide handen aangegrepen gezien de grote belangstelling bij bovengenoemde toernooien en het schooldammen. Vooral dat laatste is sinds 1974 in Drenthe de ideale “kweekvijver” gebleken, uiteraard met voldoende kader, de jeugd te enthousiasmeren voor het dammen. Onder auspiciën van de Drentse dambond organiseren Damclub Zuidwolde, HDC Hoogeveen, DTC Hijken en Damclub Roden/Leek sinds jaar en dag in hun clubgebouw met tussenpozen de toernooien om de DDB cup.