Gerco Lubberink naar NK dammen clubteams

De 18 jarige Gerco Lubberink uit Winschoten is geselecteerd in het jeugdteam van Damgenootschap “Het Noorden” uit Groningen dat de laatste zaterdag van juni deel neemt aan het NK dammen voor clubteams. Deze titelstrijd wordt afgewerkt in het Nationaal Denksportcentrum in Utrecht. Naast dat Gerco is aangesloten bij de plaatselijke damclub, is hij tevens lid van Damgenootschap “Het Noorden”, die is aangesloten bij de Koninklijke Nederlandse Dambond. Bij de KNDB zijn namelijk de doorgroeimogelijkheden voor de jeugd

optimaal gewaarborgd. Aan deze NK heeft de KNDB de volgende wedstrijdvoorwaarden verbonden, aan bord 1 zit een junior of aspirant, bord 2 aspirant of pupil, bord 3 en 4 pupil of welp. Het daarbij behorende speeltempo is vastgesteld op Fischer 5+5 d.w.z. elke speler krijgt 5 basisminuten per partij, aangevuld met 5 bonusseconden per zet. Naast 1e bordspeler Gerco Lubberink zijn geselecteerd Suzanne Staal, Wouter en Gerald Wolff alle drie uit Groningen en Floris Tol uit Leek. Naar verwachting nemen dit jaar ruim 30 viertallen deel aan dit Landelijk evenement, waarbij het kwartet van WSDV uit Wageningen haar titel verdedigd. Op dit kampioenschap in de Domstad worden 10 ronden “Zwitsers” afgewerkt, waarbij na elke ronde de teams met gelijk aantal punten aan elkaar worden gekoppeld.