Gerco Lubberink naar NK sneldammen

De 18 jarige Gerco Lubberink uit Winschoten heeft afgelopen weekend 2 Groningse sneldam titels bijeen geschoven en heeft  zich daardoor geplaatst voor het Nederlands Kampioenschap alle categorieën op 15 juni in Utrecht. De triomftocht begon vrijdagmiddag in de Groningse wijk Kostverloren, met de sneldamtitels in de categorieën benjamin, welp, pupil, aspirant en junior. Gerco eiste hier de juniorentitel voor zich op. De 12 jarige clubgenoot Nathan Bos uit Oudeschans werd bij de pupillen 5e en de 9 jarige Rianne Houwen uit Heiligerlee tikte bij de welpen als 4e aan, waarbij ze net buiten de prijzen viel. Danny Staal uit Groningen reikte als organisator en voorzitter van Damgenootschap Het Noorden de trofeeën uit.

Gerco naar seniorentitel
Zaterdag had Gerco zich eveneens ingeschreven voor het seniorenkampioenschap van de Provincie Groningen dat 3 klassen herbergt, namelijk de C klasse tot 900 ratingpunten, B klasse 900 tot 1100 punten en de A klasse boven de 1100 ratingpunten. Omdat Gerco’s speelsterkte momenteel nog onder de 900 puntengrens ligt, kwam hij in  de C groep uit, waar hij met vlag en wimpel zegevierde. Gerco verraste daarna vriend en vijand door de B groep voorbij te hollen om zich vervolgens in het overall klassement op een keurige 4e plaats te nestelen net achter de gevestigde orde, kampioen Michiel Kroesbergen uit Groningen, plaatsgenoot Nick Hoving en Nico Werkman uit Baflo.  Cracks als Bert de Jong,
Alex  van Prinsenbeek en Herman Mulder, stuk voor stuk dammers met een rating ruim boven de 1100 liet hij achter zich. De B klasse groep, elk met een rating boven de 1000, had zoals gezegd eveneens het nakijken. Alleen tegen Michiel en Nick werd verloren, daarentegen kwam Gerco met de overige deelnemers remise overeen of won hij. Deze titelstrijd gold als een grote doorbraak van Gerco en kan hij, gezien zijn vertoonde spel, hoge ogen gooien in de Domstad. De wedstrijden van afgelopen zaterdag vonden plaats in het Jannes van der Wal Denksportcentrum in Groningen, waarbij een z.g. rond toernooi werd afgewerkt.  Het speeltempo bij zowel de jeugd als de senioren lag op 5 + 5, d.w.z. 5 basisminuten en voor elke zet 5 bonusseconden. De prijzen werden tenslotte uitgereikt door Nico Werkman uit Baflo als voorzitter van de Provinciaal Groningse Dambond. Daar Gerco Lubberink nog junior is laat hij zich inschrijven voor de Juniorentitel van Nederland. Gerco is naast lid van de plaatselijke damclub, tevens aangesloten bij Damgenootschap Het Noorden waar hij een vaste keuze is in het 2e tiental dat uitkomt in de Landelijke 2e klasse van de Koninklijke Nederlandse Dambond.

Damschool Hoogeveen
Gerco’s verblijf op de “damschool” in Hoogeveen, gaat nu zijn vruchten afwerpen. Trainer Zainal Palmans heeft op deze “damschool” een select groepje dammers onder zijn hoede die hij op vakkundige wijze onderricht. Op nationaal niveau heeft Gerco de afgelopen jaren reeds enige ervaring opgedaan bij drie NK’s. Gerco begon twee jaar geleden bij het sneldammen in de categorie aspiranten en was dat jaar 4e bord speler in het junioren combi team Groningen/Drenthe voor de NK titel viertallen. Recent speelde hij dit voorjaar de ½ finale NK junioren “gewoon” dammen. De trainingsweek in de voorjaarsvakantie in het Drentse Zuidwolde, heeft mede bijgedragen aan deze successen. Tevens neemt Gerco elk jaar deel aan het MTB Hoogeveen Open (één week dammen) en het Mello Koolman (rapid) toernooi in Groningen. Daarnaast komen nog een 7 tal eendagstoernooien voorbij.