Gerco Lubberink pakt met jeugdteam “Het Noorden”

Het jeugdteam van Damgenootschap “Het Noorden” uit Groningen pakte afgelopen zaterdag in Utrecht verrassend de derde prijs op het NK sneldammen voor clubteams. De 20 viertallen uit heel Nederland die zich plaatsten voor deze finale werkten 10 ronden “Zwitsers” af met het speeltempo “Fisher” 5+5.  D.w.z. elke speler kreeg 5 basisminuten per partij, aangevuld met 5 bonusseconden per zet. Het team van “Het Noorden“ bestond uit Zusanne Staal en Wouter Wolff uit Groningen, Floris Tol en Tijmen van der Put beide uit Eelde en Gerco Lubberink uit Winschoten. Deze nationale titelstrijd stond in het Denksport centrum in Utrecht onder leiding van KNDB jeugdleider Cees de Leeuw. Om de jeugd zoveel mogelijk bij deze titelstrijd te betrekken had de KNDB de succesformule van de laatste jaren doorgetrokken, waarbij de teams moesten bestaan uit vier leeftijdscategorieën. Namelijk bord 1 een junior of aspirant, bord 2 een aspirant of pupil, bord 3 en 4 pupil of welp. Met deze team samenstelling was grofweg de hele top van Nederland aanwezig. Teamleider en coach Danny Staal achtte in de teambespreking een plaats bij de eerste 10 een redelijk uitgangspunt, maar naarmate het toernooi vorderde werd dit bijgesteld naar de top vijf. De spanning bleef tot de 10e en laatste ronde waarbij concurrent Harderwijk met 7-1 hardhandig naar de 9e plek werd verwezen. Zusanne Staal had nog een individueel succesje door aan bord 4 een puike 100 % score te behalen, waarna ze uit handen van Johan Krajenbrink als technisch directeur van de KNDB een (dam) boek in ontvangst mocht nemen. Kampioen werd het viertal van SNA uit Heerhugowaard gevolgd door titelverdediger WSDV uit Wageningen.

Basis voor brons
De basis voor het succes werd gelegd door Tijmen van der Put en Zusanne Staal die aan bord 3 en 4 veel leeftijdsgenoten te slim af waren, met respectievelijk 15 en 20 bordpunten. Wouter, Floris en Gerco die aan bord 1 en 2 rouleerden vulden de overige punten feilloos aan, waardoor regelmatig werd gewonnen met 5-3, 6-2 en 7-1. Daarentegen was Gerco Lubberink als junior wel aan bord 1 gekluisterd en kreeg hij van alle deelnemers gemiddeld de hoogste rating (1157) voor zijn kiezen. Desondanks kwam Gerco naarmate het toernooi vorderde steeds beter in zijn spel. Uiteindelijk ging voor het team slechts 1 wedstrijd met 5-3 verloren tegen Wageningen en drie keer kwam een gelijkspel tegen Hazerswoude en Hoogeveen op het scorebord. Ook tegen de gedoodverfde kampioen SNA kwam “Het Noorden” tot een puntendeling. Daar alle 5 spelers volgend seizoen nog kunnen “meedraaien” in hun categorie is een podiumplaats komend seizoen het uitgangspunt.