Recreatief dammen in Annen

Nieuw leden koesteren

Alle 31 damverenigingen in de provincies Groningen en Drenthe mogen hun minder getalenteerde dammers inschrijven voor een damtoernooi dat zaterdag 9 november om 10.00 begint in sporthal Lambers te Annen. Naast het sneldamtoernooi voor clubviertallen, is door de organisatie besloten gelijktijdig een individueel toernooi in het leven te roepen voor de recreatieve dammers onder ons. Het merendeel van de damclubs hebben in hun ledenbestand wel één of meerdere liefhebbers die jaar in jaar uit in de onderste regionen vertoeven van de onderlinge competitie en derhalve nooit in de prijzen vallen. Om daar verandering in te brengen is na rijp beraad besloten een toernooi, specifiek voor deze dammers te organiseren. De partijen worden in eerste instantie afgewerkt zonder gebruik te maken van de damklok. Met andere woorden we gaan weer terug in de tijd, pak hem beet periode 1920 tot 1940, toen veel damclubs het levenslicht zagen. Deze liefhebbers van het damspel gebruikten in die beginjaren alleen dambord met schijven. Waar op zich niets mis mee was. Maar naarmate men het dammen beter onder de knie kreeg deed de damklok zijn intrede om het geen “nachtwerk” te laten worden. Dit evenement, in het Drentse brinkdorp, zal naar verwachting de geschiedenisboeken ingaan als het breekpunt in de damsport om op deze manier meer de aandacht te vragen voor de potentiële dammer. Naast de genoemde clubdammers is de organisatie daarom naarstig op zoek naar de beginnende dammer die geen binding heeft met een damclub, maar zo nu en dan graag “een potje wil dammen”. Gegadigde kunnen zich daarom opgeven bij een damclub in de buurt of uiteraard op de site van een plaatselijke damclub.