Start nieuw damseizoen in Winschoten

Dammend Nederland heeft afgelopen zomer niet stilgezeten, integendeel de “diehards” onder ons konden met volle teugen genieten van de nodige toernooien in Heerhugowaard, Nijmegen, Brunssum en Hoogeveen. Echter het merendeel van de clubdammers gaan na
een zomerse rustperiode weer achter de borden schuiven. Zo ook de leden van Damclub Winschoten die de laatste dinsdag in augustus weer een begin maken met het nieuwe damseizoen in hun clublokaal van Speeltuinvereniging Bovenburen. Op deze bijeenkomst staat de algemene ledenvergadering gepland. Naar verluidt nemen dit nieuwe seizoen ruim 20 leden deel aan de “onderlinge”, het stokpaardje van elke damclub. In voorgaande jaren was de wedstrijdleider hier geruime tijd mee doende om een wedstrijdrooster samen te stellen en op papier te krijgen. Deze handeling is niet meer van deze tijd en daarom wordt bij damclub Winschoten de z.g. “toernooimanager” geïntroduceerd. Dit attribuut op de PC of laptop kan namelijk moeiteloos een aantal ronden “Zwitsers” uitdraaien. Deze methode heeft als voordeel dat elke deelnemer zijn partijen afwerkt op zijn eigen niveau. Na elke ronde wordt je namelijk gekoppeld aan speler die een gelijk aantal punten heeft, ( 1 meer of minder) Hierdoor is het alleen nodig om de absentielijst af te vinken en de toernooimanager doet de rest. Bijkomend voordeel is tevens dat volgens deze methode een beginnende dammer beter bij een damclub kan aansluiten. Want naarmate de prestaties beter worden stijg je in het klassement, daarentegen zak je bij mindere resultaten. De middelbare schooljeugd is vanaf 18.30 uur welkom en wordt tot 19.15 uur onderwezen in de broodnodige theorie. Vanaf een 16 jaar kunnen de jongelui meedraaien in de onderlinge van de seniorenafdeling. De leerlingen in het basisonderwijs mogen de “vrije” woensdagmiddag vanaf 4 september hun theoretische kennis komen bijschaven, bijgestaan door het kadergroepje van damclub Winschoten. De 1e jaars worden onderwezen van 13.30 uur tot 14.30 uur. en gaan op voor het Van der Wal damdiploma. De “vaste” jeugdgroep, de 2e jaars, wordt van 15.00 tot 16.00 uur klaargestoomd voor het Wiersma ( wit) damdiploma. Daarnaast biedt damclub Winschoten de mogelijkheid om wedstrijdervaring op te doen bij een 6 tal jeugdtoernooien die in de provincies Groningen en Drenthe worden verzorgd op de zaterdagen.