Jan Starke 2e prijs op damdag in Uithuizen

Jan Starke uit Oude Pekela heeft afgelopen zaterdag op de damdag in Uithuizen een 2e prijs behaald in de tweede klasse. Op dit traditionele damtoernooi dat van oorsprong werd georganiseerd voor de leden van de Nieuwe Noorder Dambond is dit jaar uitgebreid met damverenigingen uit de Oost Groninger Dambond, Drentse Dambond en Provinciaal Groninger Dambond. De plaatselijke damclub Uithuizen stond deze dag voor de organisatie onder de bezielende leiding van Feiko Stoppels uit Muntendam als voorzitter van de N.N.D.B. De deelnemers waren ingedeeld in hoofdklasse, eerste klasse en tweede klasse, waarbij in groepjes van 4, drie partijen werden afgewerkt. Het bijbehorende speeltempo bedroeg 1 uur per speler/partij. Oost Groningen was vertegenwoordigd met Bé Brakels uit Ter Apelkanaal, Jan Starke uit Oude Pekela en Geert Lubberink uit Winschoten. Bé Brakels pakte in de hoofdklasse een keurige 3e prijs en Jan Starke wist de 2e prijs te bemachtigen in de 2e klasse. De prijzen kregen de deelnemers na afloop uit handen van Feiko Stoppels.

Reünie
Deze damdagen zijn in het leven geroepen om in een ontspannen sfeer enkele wedstrijden af te werken tegen spelers van andere verenigingen en als het kan tegen dammers van eigen sterkte. Uitgangspunt is dat clubleden niet in één groep worden ondergebracht en dat gezien de rating, spelers aan elkaar gewaagd zijn. Mede door dit soort evenementen worden de deelnemers allround dammers. Het overgrote deel van de dammers in Nederland werkt alleen op de clubavond zijn onderlinge partij af, waarbij tevens de teamwedstrijden op Provinciaal niveau niet ontbreken. Daarnaast wordt door veel dammers ook op KNDB niveau gespeeld om hiermede de speelsterkte te behouden en eventueel uit te breiden. Tenslotte worden deze toernooien gezien als een verkapte reünie.