Start DDB Cup jeugddammen

Zaterdag a.s. wordt in dorpshuis “Het Knooppunt” in Hoogeveen het startsein gegeven voor de Drentse Dambond jeugdtoernooien. Deze toernooien zijn eind vorige eeuw door de Drentse Dambond in het leven geroepen om de ontwikkeling van de jeugdspelers in het algemeen te stimuleren. In Hoogeveen neemt de plaatselijk damclub HDC de organisatie op zich. Daarnaast worden er nog toernooien afgewerkt in de Drentse plaatsen Zuidwolde en Hijken en in Roden/Leek. In deze vier plaatsen wordt naast een actieve seniorendamclub, intensief gewerkt met een jeugdafdeling. Gemiddeld nemen door de jaren heen zo’n 60 tot 80 kinderen in de leeftijd van ca. 7 t/m 17 jaar deel aan deze toernooien. Alle verenigingen met een jeugdafdeling worden door de Drentse jeugdleider Rik Smit uit Hijken uitgenodigd deel te nemen. Over het algemeen komen de jongelui uit de vier noordelijke provincies.
De dammers in spe worden dan in groepjes van 8 ingedeeld, waarbij de beginnende spelers in de laagste groepen uitkomen en naarmate de jongelui het dammen beter onder de knie krijgen, schuiven ze een groepje op bij het volgende toernooi. Alleen de A groep wordt gevormd door 6 talentvolle kinderen, die dan tevens met de klok 15 minuten bedenktijd per partij krijgen. Het geheel staat onder auspiciën van de Drentse Dambond, waarbij de organiserende verenigingen zorg dragen voor de prijzen. De nrs. 1 t/m 3 in elke groep ontvangen een beker en de overige deelnemers een herinnering, veelal bestaand uit een vaantje. Menig damtalent dankt zijn ontwikkeling mede aan deze toernooien, zoals
Wouter Sipma, Rik Smit, Bart Westerveld en Jos Plijter van DTC Hijken, Nick Waterink en Vincent Houtjes van HDC Hoogeveen, Wouter Wolff, Gerald Wolff, Suzanne Staal, Floris Tol en Tijmen v/d Put van Damgenootschap “Het Noorden”uit Groningen, Ilse Barf van
DC Roden/Leek, Lotte Meijer van DC Warffum en tenslotte Gerco Lubberink van Damclub Winschoten. Met de aantekening dat Nick Waterink zijn eerste schreden op het dambord heeft gezet in zijn woonplaats Zuidwolde.

Wisselbeker DDB Cup
Na elk toernooi komt één van de spelers, tot het volgende toernooi begint, in bezit van de wisselbeker. Daar de groepen niet even groot zijn, worden de behaalde punten berekend naar het aantal spelers, waardoor bijvoorbeeld een speler in de laatste groep die alles wint ook de beker kan bemachtigen. Dan speelt hij of zij de volgende keer natuurlijk wel een groepje hoger. Zo wordt na vier DDB cup toernooien een eindklassement opgemaakt en mag de winnaar de trofee, tot het volgende seizoen begint, thuis koesteren.

Damclub Winschoten
De jeugdleden van Damclub Winschoten zijn de laatste 7 jaar ook te vinden op deze toernooien. Naar verwachting nemen a.s. zaterdag een 8 tal leden van de jeugdafdeling in Winschoten deel in Hoogeveen. Naast de training op dinsdagavond en woensdagmiddag is deelname aan toernooien van eminent belang voor een goede damontwikkeling.