Tweede scholendamtoernooi in Oldambt

Half januari staat het tweede scholendamtoernooi gepland voor basisschool leerlingen in de gemeente Oldambt. De deelnemende scholen zijn OBS Drieborg, OBS De Uilenburcht Beerta, OBS FT Venemaschool Westerlee, OBS Heiligerlee, OBS De Bouwsteen Finsterwolde, CBS De Lichtboei Oostwold, CBS Maranatha en OBS De Tweemaster beide uit Winschoten.
De 18 teams bestaan uit viertallen met eventueel reserves en zijn verdeeld in 2 leeftijdscategorieën, namelijk groep 5/6 en groep 7/8. De 7 teams van groep 5/6 bijten het spits af op woensdagmiddag 15 januari en 22 januari nemen de 11 teams van groep 7/8 het tegen elkaar op. De kampioen van de eerste editie OBS De Uilenburcht uit Beerta is wederom één van de deelnemers. Werd het eerste toernooi afgewerkt in het gebouw van speeltuinvereniging Bovenburen, nu heeft buurman OBS de Tweemaster haar gebouw ter beschikking gesteld. Van beide leeftijdsgroepen plaatsen de nrs. 1 en 2 zich voor de provinciale kampioenschappen op 8 maart in het Jannes van der Wal denksportcentrum in Groningen.

Persoonlijk Kampioenschap
De organisatie berust evenals het eerste kampioenschap bij damclub Winschoten.
Vier weken later op woensdagmiddag 19 februari krijgen de jongelui de kans zich te meten om de persoonlijke damtitel van de gemeente Oldambt in zowel groep 5/6 als groep 7/8.
Daarna krijgen de dammers in spe de kans lid te worden van de plaatselijke damclub, waar ze aansluitend op de woensdagmiddagen worden klaargestoomd voor het Van der wal damdiploma.

Extra team
De scholen wordt de mogelijkheid geboden alsnog deel te nemen met b.v. 2 leerlingen van groep 5/6 en 2 leerlingen van groep 7/8. Hierdoor kan dit team deelnemen in groep 7/8.
Omdat wordt gewerkt met een z.g. “toernooimanager” kan een extra viertal feilloos  aanschuiven.

Zwitsers systeem
Ook nu wordt het toernooi afgewerkt volgens het “Zwitsers systeem”, waarbij na elke ronde de teams met gelijk aantal punten aan elkaar worden gekoppeld. Op die manier worden 7 ronden afgewerkt. Momenteel spelen de 7 teams van groep 5/6 een z.g. rondtoernooi, maar mochten zich nog teams aanmelden dan wordt overgeschakeld op 7 ronden “Zwitsers”.

Voortgezet onderwijs
Binnen afzienbare tijd worden de voortgezet onderwijs instellingen in de gemeente Oldambt bezocht om interesse te wekken voor het schooldammen. Evenals bij het basisonderwijs heeft het voorgezet onderwijs ook een nationaal kampioenschap. De basisschool leerlingen van groep 8 gaan volgend schooljaar veelal naar een onderwijs instelling in de gemeente Oldambt, waardoor de organisatie hen de mogelijkheid wil bieden ook hieraan deel te nemen.