Winst damteam Winschoten 4

In de thuiswedstrijd tegen Meeden 2 verraste het 4e team van Damclub Winschoten vriend en vijand met een 5-3 overwinning. Deze wedstrijd in de eerste klasse van de Oost Groninger Dambond werd afgewerkt in het clublokaal van speeltuinvereniging Bovenburen.
Ziekte was er debet aan dat Meeden 2 slechts met 3 leden achter de borden kon schuiven. Ook het gehavende 4e team van Winschoten had nog de pech dat hun 2 basis spelers Anne Snoey en Kobus Lap niet beschikbaar waren. Daarom werden de reserves Harm Jan Oolders en Richard de Rooy die avond opgesteld om het team te completeren. Omdat Meeden aan het 4e bord geen speler kon opstellen kreeg Richard als 4e man van Winschoten 2 punten in de knip en doordat Oolders ter elfder ure ontbrak was de tussenstand 2-2.
In de tussentijd wikkelden Richard de Rooy en Henk Veldman een oefenpartijtje af om in het wedstrijdritme te blijven. Ondertussen legden Marchinus Mulder en Wijnold Broekema de 1e en 2e bordspeler van Meeden, Henk Doedens en Siepke Steenstra op de pijnbank. Marchinus Mulder kweet zich uitstekend van zijn taak met een fraaie winst tegen Henk Doedens. Via een combinatie liep Marchinus geruisloos naar de damlijn. De overgebleven stand bood voor Henk Doedens te weinig compensatie en capituleerde vrij spoedig.
Daarna trakteerde Wijnold Broekema de thuisclub op het winnende punt. In een ongedwongen soepele stijl pakte Wijnold een sterke remise tegen Siepke Steenstra.
Met deze winst heeft Winschoten 4 voorlopig de rode lantaarn overgedragen aan Meeden 2.
Het wordt misschien een beetje eentonig maar het 3e team speelde dezelfde avond de “uitwedstrijd” tegen Veendam 2 eveneens met 2 invallers. De basis spelers Hennie Medendorp en Harrie Molthoop waren niet beschikbaar, waarvoor Kobus Lap en Jan Starke werden opgesteld. Kobus Lap, Jacob de Groot, Frans de Groot en Jan Starke verloren als team nipt met 5-3. Achteraf hing in de analyse een 4-4 in de lucht. Met een 100% score zijn Veendam 2 en Pekela momenteel de voornaamste titelkandidaten.

Gedetailleerde uitslagen

DC Veendam 2 DC Winschoten 3
1. H.J. Grofsmid Kobus Lap 2-0
2. Reint H. Prins Jacob de Groot 2-0