Geert Lubberink 2e prijs damtoernooi Beilen

Zaterdag 9 januari werd het traditionele damtoernooi afgewerkt in buurtgebouw “De Raat” in Beilen met deze editie in een Rapid uitvoering. Klokslag 10.00 uur kon voorzitter Roelof Tiegelaar van de organiserende Damclub Houdt Stand ruim 30 dammers verwelkomen, die in één groep 7 ronden “Zwitsers systeem” afwerkten, onder een speeltempo van “Fischer “15+5”. De senioren kenden virtueel 3 ratinggroepen. Oost Groningen was vertegenwoordigd met Jan Starke uit Oude Pekela, Gerco en Geert Lubberink uit Winschoten. Alleen Geert Lubberink viel in de prijzen met een 2e plaats in de ratinggroep tot 1048 punten met een score van 9 punten uit 7 partijen. 1e werd hier Damon Winter uit Dedemsvaart met 10 punten. Gerco Lubberink (rating 1048) kwam tot een 50% score en Jan Starke bleef in zijn ratinggroep, tot 871 punten, steken op 5 punten. Met het Zwitsers systeem wordt je na elke ronde gekoppeld aan een speler met hetzelfde aantal punten.

Langzame start met eindsprint

Geert begon met een overwinning tegen Pascal Strijker uit Hoogeveen, daarna verlies tegen Berend Plijter uit Middelstum. In de derde ronde winst tegen Gerhard Dunning uit Hijken en de 4e ronde verlies tegen Hans van der Laan uit Bovensmilde. De 5e ronde een puntendeling tegen Renco Oostindjer uit Hoogeveen. Geert zat toen op een score van 5 uit 5. Daarna begon Geert Lubberink aan een eindsprintje. In de 6e ronde werd gewonnen tegen Ludy brink uit Hoogezand en in de laatste ronde werd Wim Koopman uit Hijken verslagen. Hierdoor kwam Geert op 9 punten uit 7 partijen en een 7e stek in het eindklassement. Overall winnaar werd Rik Smit uit Hijken met 12 punten, 2e Berend Plijter Middelstum met 11 punten. Een en ander staat op “toernooibase dammen”.

Houdt Stand 80 jaar
De 80 jaar oude Damclub Houdt Stand uit 1935 beleefde volgens voorzitter Roelof Tiegelaar dit jaar een dieptepunt qua deelname. Normaliter scoort dit toernooi een 50 á 60 deelnemers. In de bloeiperiode trok dit toernooi zelfs 140 deelnemers! In 1975 begon het als kwartettentoernooi die in hoofd-, 1e klasse en 2e klasse drie partijen afwerkten.
De laatste decennia zijn de bakens verzet naar een Rapid toernooi met 7 ronden “Zwitsers systeem”. Deze editie hadden ze in Beilen de “pech” dat er Landelijk meer activiteiten op de damkalender stonden. Namelijk de Landelijke selectiedag in Huissen voor jeugdspelers tot 19 jaar. Damtoernooi in Den Ham. Halve finales voor senioren en tenslotte de inhaalwedstrijd in de 1e klasse A van de KNDB 10 tallen competitie Roden/Leek 1 tegen EDC Enschede.