Damclub Winschoten boekt 18 – 2 zege tegen Roden/Leek 2

Voor de KNDB 10 tallen competitie is, zaterdag 26 november, de 6e ronde afgewerkt. Damclub Winschoten kwam in de “thuiswedstrijd” tegen Roden/Leek 2 tot een 18 – 2 score. Voor de Winschoters scoorden Katrinus Posthumus, Martin Viel, Johan Mulder, Henk Prak, Ben Dekens, Ben Haan, Gerco Lubberink en Geert Lubberink, aangevuld met remises van Jan Starke en Jakob Pronk. Met deze zege blijft Winschoten, op bordpunten, koploper in de 2e Klasse A. Voor de 7e ronde, op 10 december, reist het 10 tal van Winschoten af naar Warffum.

Uitslagen 2e klasse A KNDB

Damcombinatie Fryslân 2 Oenkerk - Heerenveen 3
Huizum 2 Leeuwarden – BEGB Britsum

Katrinus Posthumus topscoorder

Op de topscoorderslijst van de 2e klasse A neemt Katrinus Posthumus de eerste plaats in met een 100% score, namelijk 12 punten uit 6 partijen. Gerco Lubberink en Ben Dekens staan respectievelijk 2e en 3e Ben Haan staat momenteel 5e elk met 10 punten uit 6 partijen.

Wedstrijdverloop
In deze ronde haakten voorlopig SDC uit Sneek en Provinciaal Gronings Tiental (PGT) af na verlies tegen respectievelijk DC Fryslân 2 uit Oenkerk en Troch Tinken Sterk (TTS) uit Surhuisterveen. Winschoten had daarentegen nog wat goed te maken na de 13 – 7 nederlaag van vorig seizoen in Sportcentrum Leek. Het gehele team stond daarom op scherp en wist de nederlaag met een ruime 18 – 2 zege weg te poetsen. Na 2½ uur spelen leek een forse winst ver te zoeken. Daarentegen hadden de Winschoters op meerdere borden wel een voordelige positie opgebouwd, echter de meeste borden toonden een gelijkwaardige stand. Jan Starke opende even daarna de score met een gedegen puntendeling tegen Patrick Helmus. In de analyse had Jan zijn dam eerder in stelling kunnen brengen voor de winst. Maar naar mate de tijd vorderde bouwden veel Winschoters hun voordeel uit naar winst. Met maar liefst 7 overwinningen demarreerden de Winschoters naar een 15 – 1 tussenstand. Deze zeges kwamen achtereenvolgens van Geert Lubberink, Gerco Lubberink, Katrinus Posthumus, Martin Viel, Johan Mulder, Henk Prak en Ben Dekens. Jakob Pronk kwam daarna een puntendeling overeen met Evert Faber en bracht de tussenstand op 16 – 2. Ook Jakob Pronk had een kansrijke positie tegen Evert Faber, echter de stand verzandde in een remise. Tenslotte bracht Ben Haan met een zege tegen Tom Huizinga de eindstand op 18 – 2. Met deze zege heeft Winschoten ondertussen 17 bordpunten meer bijeen geschoven dan medekoploper Damcombinatie Fryslân 2 uit Oenkerk. Met nog 4 wedstrijden voor de boeg moet blijken of dit voldoende is, vooropgesteld dat beide teams gelijk eindigen. Bij een kampioenschap geven de bordpunten namelijk direct de doorslag.