Jakob Pronk uit Winschoten damkampioen van de provincie Groningen

De individuele damtitel, van de Provincie Groningen kende zaterdag 11 december in het gebouw van S.V. Bovenburen in Winschoten een spannende ontknoping. Bij het ingaan van de laatste ronde, stond Danny Staal uit Groningen namelijk nog op de eerste plaats met 9 punten uit 6 partijen, op de voet gevolgd door Jakob Pronk met 8 punten uit 5 partijen en derde Nico Werkman uit Baflo met 6 punten uit 5 partijen. Danny Staal was in deze hoofdklasse overigens uitgespeeld en de wedstrijd Jakob Pronk tegen Nico Werkman stond zaterdag op het programma. Beide opponenten kregen uiteindelijk een klassiek spelgenre op het bord, dat in het eindspel voordelig uitpakte voor Jakob Pronk. Jakob bouwde vervolgens dit minieme voordeel langzaam uit naar winst, wat tenslotte de felbegeerde titel opleverde. Tweede werd dus Danny Staal. Ondertussen was Floris Tol uit Eelde, na winst tegen Johan Rademaker uit Groningen, op gelijke hoogte gekomen met Nico Werkman waardoor reglementair nog een barrage nodig was om de derde plaats. Dit werd aansluitend uitgevoerd, onder een speeltempo van “Fischer 5 minuten + 5 seconden per zet”. De eerste partij eindigde in een puntendeling, maar in de tweede wedstrijd trok Nico het initiatief naar zich toe en eiste de derde plaats voor zich op.

Jakob richting 1200 KNDB ratingpunten

Jakob Pronk is dit damseizoen bezig met een sterke serie. Bij de onderlinge competitie van Damclub Winschoten en bij de persoonlijke titelstrijd van de Provincie Groningen heeft Jakob, tot op heden, zijn ongeslagen status weten te behouden. Ondertussen gaat Jakob met 1198 KNDB ratingpunten richting de 1200 punten grens.

Jakob Pronk ongeslagen

In deze finale werkten de 7 deelnemers een zogenaamd “rondtoernooi” af, wat inhield dat alle deelnemers één keer tegen elkaar uitkwamen. Jakob Pronk moest slechts remise toestaan tegen Danny Staal en Johan Rademaker, wat de titel nog meer glans gaf. Danny Staal bleef eveneens ongeslagen maar liet onderweg 3 punten liggen, namelijk tegen Nico Werkman, Bert de Jong en zoals gezegd tegen Jakob Pronk. In principe werden de wedstrijden gespeeld op de clubavonden van de deelnemende damverenigingen. Dat was op de woensdagavond in Winschoten, donderdagavond in Warffum en vrijdagavond in Groningen. Omwille van de toen geldende coronamaatregelen van de overheid werd zaterdagmiddag 11 december uitgeweken naar Winschoten.

Uitslagen 6e ronde
René Wijpkema Bert de Jong 1 – 1
Nico Werkman Jakob Pronk 0 – 2
Floris Tol Johan Rademaker 2 – 0
Eindstand finale hoofdklasse Gronings kampioenschap dammen
1. Jakob Pronk Winschoten 6 – 10
2. MF Danny Staal Groningen 6 – 9
3. Nico Werkman Baflo 6 – 6
4. Floris Tol Eelde 6 – 6
5. Bert de Jong Groningen 6 – 5
6. René Wijpkema Kantens 6 – 5
7. Johan Rademaker Groningen 6 – 1

Dammer Jan Starke uit Oude Pekela pakt zilver in de eerste klasse

De vier finalisten in de eerste klasse werkten in dezelfde locatie eveneens hun laatste ronde af. Jack Westerdijk uit Delfzijl was onderhand kampioen en ging het deze laatste ronde meer om de bezetting van de tweede en derde plaats. Daarbij heeft Jan Starke uit Oude Pekela een sterke puntendeling gespeeld tegen Jack Westerdijk. In deze gelijk opgaande wedstrijd kwam Jan tot een keurige remise, achteraf gezien, genoeg voor de tweede plaats. Han Tuenter uit Westerlee kon namelijk zijn sterke trainingssessie niet voortzetten en verloor tegen een sterk spelende Rudolf Schwab uit Westeremden. Door dit resultaat moest Han Tuenter genoegen nemen met het brons.

Dubbele ronde

In tegenstelling tot de hoofdklasse werd in de eerste klasse een zogenaamde “dubbele ronde” gespeeld. Hetgeen betekende dat de deelnemers elkaar twee keer troffen, waarbij ze de ene partij met zwart speelden en de andere partij de witte schijven hanteerden.

Uitslag 6e ronde

Jack Westerdijk           – Jan Starke                 1 – 1

Rudolf Schwab            – Han Tuenter             2 – 0

Eindstand finale eerste klasse Gronings kampioenschap dammen