HDC Hoogeveen 3 – Damclub Winschoten 7 – 9

Zaterdag 19 oktober stond de 3e ronde van de Nationale damcompetitie op het programma. Damclub Winschoten trok hiervoor met beide achttallen naar “Het Knooppunt” in Hoogeveen, de thuisbasis van de plaatselijk damclub HDC Hoogeveen. Winschoten 1 nam het in de 2e klasse A op tegen HDC 3 en Winschoten 2 in de 2e klasse B tegen HDC 4. Ondanks dat beide teams niet compleet kon aantreden, nam Winschoten 1 beide punten, na een nipte 7 – 9 overwinning, mee naar Oost-Groningen. Winst was er voor Frederik Bos, Jilje Scheeringa en Henk Prak, aangevuld met remises van Johan Mulder, Jan Starke en Geert Lubberink. Met deze zege staat Winschoten op een gedeelde 4e plaats in de 2e klasse A met 4 punten uit 3 partijen. Winschoten 2 verloor met 16 – 0 tegen HDC 4. De 4e ronde staat 9 november op de damkalender. Winschoten 2 ontvangt dan in het gebouw van S.V. Bovenburen, SSS Kampen en Winschoten 1 de koploper van de 2e klasse A, Huizum 2 uit Leeuwarden.

Partijverloop HDC 3 – Winschoten 1
Jilje Scheeringa opende voor Winschoten 1 de score met winst tegen de 11-jarige Sebastiaan Diphoorn, hierna trok Nick Bolks voor HDC 3 de stand gelijk na winst tegen Martin Viel. Vervolgens kwam Johan Mulder remise overeen met de 12-jarige Jozef Zhang, wat de tussenstand op 3 – 3 bracht. Ondertussen was Jan Starke een goede puntendeling overeengekomen met Aike Smid, 4 – 4. Na deze 4 partijen leek een 8 – 8 gelijkspel in de lucht te hangen. Na ruim drie uur spelen deed Richard Klein een remiseaanbod. Na een kwartiertje kwamen Richard Klein en Geert Lubberink tot een puntendeling, 5 – 5. Daarna nam Winschoten een 5 – 7 voorsprong na winst van Frederik Bos tegen Alexander Slot. Ondertussen kwam Janick Lanting in de problemen tegen de 13-jarige topper Fienne Martens. Janick kreeg de lange vleugel niet op tijd onder controle met als gevolg dat Fienne een dam kon halen. Uit de overgebleven stand kon Janick geen positief resultaat meer halen. De tussenstand was onderhand opgetrokken naar 7 – 7. Gerard Bruins en Henk Prak hadden tot slot een onderhoudende partij en waren nog geruime tijd aan het bord gekluisterd. Na een gecompliceerd middenspel trok Henk in het eindspel de winst naar zich toe en bepaalde de eindstand op 7 – 9. Resumerend, een goede teamprestatie. Tenslotte nog een saillant detail: Door de winst tegen Alexander Slot is de KNDB-rating van Frederik Bos opgelopen tot maar liefst 1201 punten!

Partijverloop HDC 4 – Winschoten 2
Winschoten 2 kon deze ronde niet in de basisformatie aantreden tegen HDC 4. Desondanks gaven ze volop strijd, maar konden niet voorkomen dat het gerenommeerde Hoogeveense team won met 16 – 0. Pas na 3½ uur spelen capituleerde teamcaptain Han Tuenter als laatste tegen Mathijs Sprakel.

Foto gemaakt door Geert Lubberink. Op de foto: dammers in actie