Damclub Winschoten – MTB Hoogeveen 3 18 – 2

In de derde ronde van de Nationale Damcompetitie voor tientallen boekte Winschoten in het gebouw van S.V. Bovenburen een 18 – 2 overwinning tegen MTB Hoogeveen 3. Winst was er voor Marchinus Mulder, Demi Peters, Jan Starke, Jan Aeilkema, Johan Mulder, Ben Haan, Janick Lanting en Han Tuenter, aangevuld met remises van Frederik Bos en Geert Lubberink. Met deze zege klom Winschoten op naar de 3e plaats in de 2e klasse A. Over 2 weken gaat het 10 tal van Winschoten voor de “uitwedstrijd” naar Warffum.

Uitslagen 3e ronde 2e klasse A

9. Janick Lanting – Charell Schuller 2 – 0
10. Jan Starke – Marcel Zwiers 2 – 0

Teamsamenstelling
Het team van MTB Hoogeveen 3 had tegen Winschoten maar liefst 4 talentvolle jeugdleden in de gelederen, namelijk Bart Jan Kortleven (12 jaar), Elise Schouten (12 jaar) , Wilmer Oostindjer (13 jaar) en Charell Schuller (12 jaar). Bij Damclub Winschoten spelen Demi Peters (13 jaar) en Janick Lanting (12 jaar) in het basisteam en staan onderhand op 4 punten uit 3 partijen. Bij MTB Hoogeveen 3 zijn de drie jeugdspelers Bart Jan Kortleven, Wilmer Oostindjer en Charell Schuller topscorer met 3 punten uit 3 partijen. Bij Winschoten is Han Tuenter topscorer met 5 punten uit 3 partijen.

Scoreverloop
Herintreder en nestor Marchinus Mulder opende voor Winschoten de score met een winnende damcombinatie tegen Bé Brakels. Daarna pakte Jan Starke de volle winst tegen Marcel Zwiers. Marcel nam ten koste van een schijf een 3 om 2 ruil die zijn nederlaag inluidde. Daarna combineerde Johan Mulder naar winst tegen Elise Schouten. Janick Lanting maakte er 8 – 0 van, na winst tegen Charell Schuller. Jan Aeilkema legde de basis voor zijn overwinning tegen leeftijdgenoot Wout van Geest met een achterloper, hetgeen schijfwinst opleverde. Han Tuenter en Wilmer Oostindjer kregen beide een dam, waarna Wilmer na een “tussenloper” werd verrast met damvangst. Demi Peters vlocht een vermeende doorbraak in de partij tegen Roelof de Jonge. Roelof ging hier op in en kwam tot de conclusie dat deze “doorbraak” in het voordeel van Demi werkte. In de partij Ben Haan tegen Elzo de Vries kreeg Elzo een “hangende schijf” op het bord. Daarna werd Elzo de Vries in het middenspel verrast met de “atoombomzet”, die schijfwinst opleverde voor Ben Haan. De overgebleven stand bracht Ben met secuur spel de zege. Onderhand stond er een tussenstand van 16 – 0 op het scorebord. Ondanks verwoede pogingen kwam Geert Lubberink aan bord 1 niet verder dan een remise tegen Alberto Waterink en beruste Frederik Bos aan bord 2 tegen Bart Jan Kortleven eveneens in een puntendeling. Dit bracht de eindstand op 18 – 2.

Programma voor de 4e ronde op zaterdag 23 november

MTB Hoogeveen 3 – TTS Surhuisterveen