Damclub Winschoten succesvol op MTB Open NK in Hoogeveen

Maandag 12 augustus kon voorzitter Maarten Wichgers uit Groningen, als voorzitter van de Hoogeveense damclub (HDC) de 134 dammers verwelkomen die, t/m zaterdag 17 augustus, aan de 10e editie van het MTB Open NK dammen in buurthuis “Het Knooppunt” in Hoogeveen begonnen. Aan het hoofdtoernooi namen maar liefst 126 spelers deel, die 8 ronden “Zwitsers systeem” afwerkten onder een speeltempo van “Fischer 80 min. + 1 min.” Daarnaast kwamen 8 jonge damtalentjes in actie bij het jeugdtoernooi. De spelers in het hoofdtoernooi kwamen naast Nederland uit Senegal, Kameroen, België, Frans Guyana, Curacao, Suriname, Tsjechië, Litouwen en Duitsland. Op dit internationale toernooi stond alle dagen 1 partij gepland met op dinsdag en donderdag 2 partijen. Er werd gespeeld in één groep met een algemeen klassement en drie virtuele ratinggroepen bij de senioren, met aparte klassen voor de deelnemende vrouwen, junioren, aspiranten en pupillen. In de eerste ronde kwamen de spelers qua rating tegen elkaar uit. Vanaf de 2e ronde nam de toernooimanager deze taak op zich en koppelde daarna spelers met een gelijk aantal punten aan elkaar. Uiteindelijke winnaar werd (MF) Nick Waterink (20 jaar) uit Zuidwolde met 12 punten, die op weerstandspunten (GMI) NDiaga Samb uit Senegal net voor bleef. Derde werd eveneens met 12 punten (MI) Damien Aligna Messinga uit Kameroen.

Vijftal Damclub Winschoten
Janick Lanting (nog geen rating) uit Bad Nieuweschans, Demi Peters uit Bunde, Jan Starke uit Oude Pekela, Han Tuenter uit Westerlee en Geert Lubberink uit Winschoten namen als lid van Damclub Winschoten deel aan dit toernooi. Alle vijf kwamen tot goede resultaten.
Demi, Janick en Jan hun maakten daarbij hun debuut in Hoogeveen meer dan waar.
Jan Starke begon 12 augustus met de dagprijs na winst tegen Jaap Knipper uit Meppel met 2051 FMJD ratingpunten. De “dagprijzen” bestonden overigens uit een tas met streekproducten. Janick pakte 13 augustus deze dagprijs, met het grootste ratingverschil winnen tegen Martin Bosch uit Gramsbergen (1893 FMJD punten) Jan, Demi, Janick en Han wonnen respectievelijk hun ratinggroep, tot 1900 FMJD punten, in de 2e, 6e, 7e en 8e ronde.
Zaterdagmiddag 17 augustus werden alle klassementen opgemaakt en ging men over tot de prijsuitreiking, hierbij werd de Gemeente Hoogeveen vertegenwoordigd door de wedhouder van sportzaken. In het eindklassement werd Jan Starke 2e van het ratingklassement tot 1900 FMJD ratingpunten. Janick nam twee prijzen mee naar huis namelijk, 1e in de pupillenklasse en de prijs voor winst met het grootste ratingverschil, tegen Jaap Hugen uit Emmen (981 KNDB ratingpunten) Jaap heeft namelijk nog geen FMJD punten achter zijn naam staan.

Eindklassement leden DC Winschoten na 8 ronden

63. Jan Starke 8 punten 2007 tegenstandsrating
74. Geert Lubberink 8 punten 1959
85. Han Tuenter 7 punten 1956
86. Janick Lanting 7 punten 1946
96. Demi Peters 6 punten 1987

Nieuwe KNDB rating
Door de goede prestaties van bovengenoemd vijftal in Hoogeveen, zijn allen gestegen met hun KNDB ratingpunten. De 12 jarige Janick Lanting had deze nog niet, maar kreeg na een week Zuid Drenthe als start 908 ratingpunten. Demi Peters (13 jaar) had het EK jeugddammen in Warschau nog in de benen met 9 punten uit 9 partijen, waarbij ze uit kwam bij de pupillen meisjes. Na één dag rust kon ze weer afreizen naar het dambolwerk in Drenthe.

Nederlandse zomertoernooien
Na Boboli (Bunschoten) Heerhugowaard, World Cup Rotterdam Open, Nijmegen, Brunssum was Hoogeveen het laatste Nederlandse “Open” zomertoernooi in de aanloop naar de Nationale Competitie. Het MTB Open NK werd tevens ondersteund door de “Stichting Damvrienden van Hoogeveen”. De zomertoernooien stonden overigens onder auspiciën van de Fédération Mondiale du Jeu de Dames (FMJD) oftewel de Werelddambond. Met een gemiddelde FMJD rating van 2000 punten kon Hoogeveen Open NK worden gekwalificeerd als een zwaar toernooi. Er namen maar liefst 7 Internationale Grootmeesters (GMI’s) en 20 meesterdammers (MI en MF) aan deel. Het toernooi stond onder arbitrage van internationaal scheidsrechter Dr. Frank Teer uit Heesch, geassisteerd door Jasmijn Scholtens uit Slagharen. Teer bezit tevens de damtitel Meester Internationaal (MI).

1e ronde
De spelers werden in eerste instantie op rating gerangschikt, daarbij kwam nummer 1 tegen nummer 64. Nummer 2 tegen 65, Nummer 3 tegen 66 enzovoort. Vanaf de 2e ronde nam de toernooimanager deze handeling over en koppelde daarna spelers met een gelijk aantal punten aan elkaar.