Damclub Winschoten succesvol op Hoogeveen Open

Het MTB Open damtoernooi in Hoogeveen is voor Gerco en Geert Lubberink uit Winschoten, als lid van de plaatselijke damclub, succesvol verlopen. De 84 deelnemers speelden van maandag t/m zaterdag, 8 ronden “Zwitsers systeem”, onder een speeltempo van “Fischer 80+1”. Gerco Lubberink kwam met 8 punten tot een 50% score. Geert daarentegen bezette met 11 punten de 10e plaats in het eindklassement. Deze prestatie leverde Geert Lubberink tevens de 1e plaats op in het ratingklassement van 1900 t/m 1975 FMJD ratingpunten. Algeheel kampioen werd Nick Hoving uit Groningen met 13 punten, 2e Jitse Slump uit Landgraaf en 3e Jan Groenendijk uit Wageningen. Het toernooi speelde zich afgelopen week af in “Het Knooppunt” in Hoogeveen en werd georganiseerd door de plaatselijke damclub HDC. De arbitrage van deze 6e editie was tenslotte in handen van internationaal scheidsrechter Johan Demasure uit België.

Zwitsers systeem
In het MTB Open toernooi wordt de eerste ronde bepaald door een geleide loting, d.w.z. dat de eerste 42 deelnemers tegen elkaar spelen qua rating. De speler met de hoogste rating komt de 1e ronde uit tegen de speler met de laagste rating. In dit geval Jan Goenendijk tegen Floris Tol, Martijn van IJzendoorn tegen Geert Lubberink enzovoort. Dit principe geldt, in de 1e ronde, eveneens voor de overige 42 spelers. Vanaf de tweede ronde treedt het “Zwitsers systeem” in werking, waarbij spelers met gelijk aantal punten aan elkaar worden gekoppeld. Het speeltempo “Fischer 80+1” betekent dat elke speler met 80 basisminuten begint en voor elke zet één bonusminuut ontvangt. Hiervoor worden digitale klokken gebruikt.

Ratingpunten
Daar dit toernooi onder auspiciën valt van de werelddambond (FMJD), heeft dit invloed op zowel de FMJD als de KNDB ratingpunten. De ratingpunten geeft de speelsterkte van een speler weer. Gerco Lubberink heeft zijn KNDB rating, wat ook wordt gebezigd bij de Nationale Competitie, geconsolideerd op 1029 punten. Geert verbeterde, door bovengenoemde prestatie, zijn puntentotaal van 1002 naar 1018.

Internationaal tintje
Dit toernooi had een sterk deelnemersveld, waarbij maar liefst 13 deelnemers een damtitel achter hun naam hadden. Met de deelname van de vrouwelijke Grootmeester Natalia Sadowska (GMIF), Jakub Gazda uit Polen en Chris Jurriëns uit Phoenix (VS) had dit toernooi een internationaal tintje. Grofweg 50% van de deelnemers komt uit in de landelijke 2e klasse. De overige spelers in de eerste-, hoofd-, en ereklasse. De winnaar van de vorige editie, Jan Groenendijk uit Wageningen toucheerde de meeste ratingpunten, namelijk 1492 (KNDB).

Voorbereiding NC
In het noorden kennen we naast het MTB Open in Hoogeveen, het Mello Koolman rapid toernooi in Groningen. Dit soort evenementen zijn een ideale voorbereiding op de Nationale Competitie voor 10 tallen, die zaterdag 19 september van start gaat. Het Mello Koolman toernooi begint op vrijdagavond 4 september met 3 ronden en aansluitend de zaterdag erna 6 ronden. In totaal dus 9 ronden “Zwitsers systeem” met een speeltempo van 30 minuten per persoon per partij.