Damclub Winschoten succesvol op Hoogeveen Open

Het Hoogeveen Open damtoernooi heeft, dit jaar van 10 t/m 15 augustus, haar 11e editie afgesloten in MFC “De Magneet” in Hoogeveen. Het hoofdtoernooi kende 98 deelnemers met als winnaar Internationaal Grootmeester (GMI) Martijn van IJzendoorn uit Wateringen. 2e MI Jitse Slump uit Landgraaf en 3e GMI Aleksej Domchev uit Litouwen. De arbitrage was in handen van internationaal scheidsrechter Dr. Frank Teer uit Tilburg met assistentie van Nicole de Vries, Vera Brunink en Jasmijn Scholtens van de organiserende Hoogeveense Damclub (HDC). Daarnaast werd een jeugdtoernooi gespeeld met 8 dammertjes in spé. Winnares werd de 12 jarige Sophie Blenkers uit Hoogeveen, goede tweede Chanel Otten uit Hijken en het brons was voor Emmely Kruizinga uit Hoogeveen. Met in achtneming van de Coronamaatregelen gaf de gemeente Hoogeveen, in juni, de organisatie “Groen licht” om dit fysieke toernooi doorgang te laten vinden. Voorwaarde was, naast de opstelling van de tafels met damborden, een goed werkende ventilatie van de speelzaal. Door de aanwezigheid van een uitstekend aircosysteem was het goed toeven in de speelzaal.

Werelddambond

Dit sterk bezette toernooi stond overigens onder auspiciën van de werelddambond (FMJD). In 6 dagen werden 8 ronden “Zwitsers systeem” gespeeld onder een speeltempo van “Fischer 80 + 1”. Alle dagen stond één partij gepland met op dinsdag en donderdag 2 partijen. De 10 hoogst geklasseerde spelers werkten hun partijen af op elektronische borden, waarbij deze partijen online waren te volgen. De gemiddelde speelsterkte was overigens 1982 FMJD rating punten, oftewel ca. 1050 KNDB ratingpunten.

Damclub Winschoten

Damclub Winschoten gaf met vier leden acte de preseance, namelijk Janick Lanting, Han Tuenter, Katrinus Posthumus en Geert Lubberink. Janick, Han en Geert kwamen tot 7 punten en waren terug te vinden in de middenmoot en Katrinus behaalde 9 punten de gedeelde 21e plaats. Voor de meeste deelnemers gold dit fysieke toernooi als voorbereiding op de komende Nationale Competitie, die normaliter midden september van start gaat.