Vijftal Damclub Winschoten, succesvol op MTB Open in Hoogeveen

Onder auspiciën van de Wereld Dam Bond (FMJD) werd in Hoogeveen de 8e editie van het MTB Open afgewerkt. Van 14 t/m 19 augustus namen 118 dammers deel aan dit traditionele damtoernooi. In de hoofdgroep werkten de 110 deelnemers 8 ronden “Zwitsers systeem” af, onder een speeltempo van “Fischer 80 + 1”. Winnaar werd de 61 jarige Grootmeester Auke Scholma uit Baflo met 12 punten, op de voet gevolgd door Nederlands kampioen en Grootmeester Martijn van IJzendoorn uit Wateringen. Van Damclub Winschoten namen deel Jan Aeilkema uit Groningen, Demi Peters (11 jaar) en Janick Lanting (10 jaar) beide uit Bad Nieuweschans, Gerco en Geert Lubberink uit Winschoten. Jan Aeilkema kwam tot 6 punten, Gerco en Geert haalden met 8 punten een 50% score. Als nevenactiviteit stond een jeugdtoernooi gepland met 8 geïnviteerde topspelers uit de regio, waaronder Demi Peters en Janick Lanting uit Bad Nieuweschans. In twee groepen van 4 spelers werd een rondtoernooi afgewerkt op maandag, woensdag en vrijdag, met op zaterdag de kruisfinales tussen de numero’s 1, 2 enzovoort. Demi moest het als groepswinnaar in de finale afleggen tegen Bart Jan Kortleven uit Hoogeveen. Janick onderging als 2e in zijn groep hetzelfde lot tegen Lennart Jonkman uit Hoogeveen, die dus 3e werd. Met een 2e en een 4e plaats kunnen Demi en Janick terugzien op een geslaagd toernooi. De 9e editie van het MTB Open 2018 staat in dezelfde periode gepland.