Damclub Winschoten met vijftal naar MTB Open NK in Hoogeveen

12 t/m 17 augustus staat het tweede lustrum van het MTB Open NK in Hoogeveen op de damkalender. Deze 10 editie heeft van de Koninklijke Nederlandse Dambond (KNDB) het predicaat NK toegewezen gekregen. Overigens, dit toernooi valt onder auspiciën van de Fédération Mondiale du Jeu de Dames (FMJD) oftewel de Wereld Dambond en wordt wederom georganiseerd door de Hoogeveens Damclub (HDC). De ruim 120 dammers komen naast Nederland uit Senegal, Kameroen, België, Curacao, Frans Guyana, Tsjechië, Duitsland en Suriname. Het strijdtoneel is traditioneel in buurthuis “Het Knooppunt”, waarbij 8 ronden “Zwitsers systeem” worden afgewerkt onder een speeltempo van “Fischer 80 + 1”. Daarbij wordt elke dag één ronde gespeeld, echter op dinsdag en donderdag 2 ronden. De eerste ronde wordt bepaald door loting waarna de “toernooimanager” (lees: computer) vanaf de 2e ronde de spelers met een gelijk aantal punten aan elkaar koppelt. De arbitrage is in handen van internationaal scheidrechter Johan Demasure uit België. Na elke ronde worden de partijen op toernooibase van de KNDB gezet.

Vijftal leden Damclub Winschoten
Damclub Winschoten is op deze jubileumeditie vertegenwoordigt met maar liefst 5 leden namelijk Demi Peters uit Bunde, Janick Lanting uit Bad Nieuweschans, Jan Starke uit Oude Pekela, Han Tuenter uit Westerlee en Geert Lubberink uit Winschoten. Demi en Janick werden vorig jaar bij het jeugdtoernooi nummer 1 en 2, waarna dit jaar de overstap werd gemaakt naar het “hoofdtoernooi”. Alle deelnemers vormen één groep met sowieso 4 virtuele ratingklassementen in de seniorencategorie, inclusief een damesklassement. Daarnaast strijden de junioren, aspiranten en junioren in hun eigen leeftijdscategorie om de prijzen.