Jeugddammen Damwedstrijd Winschoten – Nieuwolda

Woensdagmiddag 21 mei wordt een vriendschappelijke damwedstrijd gespeeld tussen de jeugdteams van Damclub Winschoten en het schoolteam van OBS “Letterwies” uit Nieuwolda. De wedstrijd staat gepland om 14.00 uur in het gebouw van speeltuinvereniging Bovenburen in Winschoten. Eind vorig jaar klopte mevrouw Korf van OBS “Letterwies” uit Nieuwolda, aan bij het bestuur van Damclub Winschoten of er damles kon worden verzorgd op school.  Daarbij ging het in eerste instantie om een 10 tal leerlingen van groep 7/8.

Na een grondige voorbereiding zijn de gebroeders Jacob en Frans de Groot, respectievelijk uit Wagenborgen en Winschoten aan de slag gegaan op de basisschool. Het aantal liefhebbers voor de damsport was ondertussen gegroeid naar een 30 tal leerlingen. In eerste instantie wekelijks, maar na verloop van tijd is dit teruggeschroefd naar 1 keer in de 14 dagen. De jongelui worden op deze bijeenkomsten spelenderwijs de grondbeginselen van het dammen onderwezen, met als doel op te gaan voor hun eerste damdiploma. Waarschijnlijk wordt eind mei/begin juni het examen afgenomen voor het felbegeerde Van der Wal damdiploma, genoemd naar de reeds overleden ex wereldkampioen dammen Jannes van der Wal uit Groningen. Ondertussen zitten de jonge dammers in spe niet stil, integendeel er wordt na schooltijd flink geoefend op de computer en tegen huisgenoten.

Damclub “Oldambt” Nieuwolda
Met deze wedstrijd wordt een oude (dam)traditie voortgezet. Damclub “Oldambt” in Nieuwolda was namelijk met de oprichting in 1919 de eerste damclub in de huidige gemeente Oldambt. In de jaren ‘30 van de vorige eeuw werd reeds een vriendschappelijke wedstrijd gespeeld tussen een  senioren team van Damclub Oldambt uit Nieuwolda en  Damclub Winschoten (1923). Maar na verloop van tijd is damclub “Oldambt” net als zovele verenigingen ter ziele gegaan. Echter met dit huidige schoolproject wordt wellicht een voedingsbodem geschapen om het dammen in Nieuwolda, in de toekomst, nieuw leven in te blazen.

Winschoter jeugdtiental
Het Winschoter jeugdtiental dat woensdagmiddag 21 mei een oefenwedstrijd speelt tegen een 10 tal leerlingen van OBS “Letterwies” uit Nieuwolda, wordt gevormd door de jongelui die het eerste lesuur opgaan voor het Van der Wal damdiploma.