Jeugdteam DC Winschoten naar NK dammen

Zaterdag 7 juni gaat het jeugdteam van Damclub Winschoten deelnemen aan het Nederlands Kampioenschap sneldammen voor jeugdteams. De teams ontmoeten elkaar in het Denksportcentrum in Utrecht. Onder een speeltempo van “Fischer 5+5” worden 10 ronden “Zwitsers” afgewerkt. Het Zwitsers systeem houdt in dat de teams na elke ronde worden gekoppeld aan een team met hetzelfde aantal punten. Het speeltempo 5+5 betekent 5 basisminuten aangevuld met 5 bonus seconden per zet. Elke jeugdteam dat bestaat uit een viertal spelers, moet als volgt zijn samengesteld: bord 1 een junior, bord 2 een aspirant/pupil, bord 3 en 4 een pupil of welp. Met die restrictie, dat een junior nooit aan bord 3 of 4 mag zitten, andersom wordt wel getolereerd. Damclub Winschoten zal op dit Nederlands Kampioenschap debuteren. Het Winschoter team wordt gevormd door de 19 jarige Junior Gerco Lubberink, Pupillen Niels Schuur en Karsten Lich. Als welpen gaan mee Rianne Houwen, Cayn Nomden en Glenn Bisschop. De wisselspelers zijn belangrijk om meerdere dammers te laten snuffelen aan NK wedstrijden. Deze titelstrijd is voor damclub Winschoten, dit kalenderjaar, de vierde NK finale. 14 juni komen Jan Starke en Gerco Lubberink nog in actie bij respectievelijk het NK sneldammen voor senioren en junioren.
Jan Starke heeft zich geplaatst in de C-categorie (rating tot 900 punten) Zaterdag 11 oktober start het nieuwe seizoen voor de jeugd met een Nationale jeugddamdag. Dit is een kampioenschap voor provinciale viertallen junioren en aspiranten. De pupillen en welpen worden gevormd door vijftallen. Deelnemers worden gerekruteerd uit de provinciale jeugdkampioenschappen die begin dit jaar zijn gespeeld in Groningen. Gezien die eindstanden neemt Damclub Winschoten ook met enkele spelers deel aan dit NK. Het jaar wordt op 20 december afgesloten met het NK voor clubviertallen junioren, aspiranten, pupillen en welpen. Damclub Winschoten neemt waarschijnlijk deel met 1 pupillen- en 2 welpen teams.