Damjeugd Oost Groningen in actie

Zaterdagmiddag 25 oktober kunnen de leerlingen in het basisonderwijs naar hartenlust hun krachten meten op het eerste “Open Gronings Jeugd Kampioenschap” dammen in Winschoten. Natuurlijk zijn de leerlingen in het voortgezet onderwijs tot 16 jaar ook welkom. Het toernooi wordt vanaf 13.30 uur afgewerkt in de grote zaal van speeltuinvereniging Bovenburen in Winschoten. Jeugdige liefhebbers van de damsport die nog geen lid zijn van een damclub mogen uiteraard ook meedoen. Onder auspiciën van de Provinciaal Groninger Dambond (PGD) is de organisatie in handen van damclub Winschoten. De deelnemers worden ondergebracht in groepjes van 8, waarbij een rondtoernooi wordt afgewerkt.
De nrs 1,2 en 3 in de eindrangschikking van elke groep ontvangen een beker, de overige deelnemers een medaille. Tevens is er een wisselbeker beschikbaar voor de speler die de meeste punten bijeen heeft geschoven. Winnaar van de vorige editie in Warrfum is Willem Pol uit Buitenpost. Dit toernooi is tevens een ideale training voor het scholendamtoernooi dat in januari op stapel staat in de gemeente Oldambt en zijn derde editie ingaat.

Damclubs met jeugd
Daarnaast heeft het organisatiecomité de damverenigingen in Groningen, Drenthe en West Friesland benadert hun jeugd af te vaardigen naar de Rozenstad. Naar verwachting reizen een 60 tal jeugdige dammers af naar Oost Groningen.