Jan Starke damkampioen provincie Groningen

De 33 jarige Jan Starke uit Oude Pekela is afgelopen donderdagavond damkampioen geworden in de 1e klasse van de Provinciaal Groninger Dambond. (PGD) In de reguliere competitie was Jan ex aequo geëindigd met Jack Westerdijk uit Delfzijl. Hierdoor was een barrage nodig over twee partijen. De eerste wedstrijd had Jan 2 weken geleden in Winschoten gewonnen, waardoor Jan in de return in Delfzijl op een puntendeling kon aansturen. In de praktijk liep het toch even anders. Jack had niets te verliezen in deze wedstrijd en trok moedig ten strijde om toch nog een kans te maken op de titel. Jan had echter het positiespel beter in de vingers, waardoor Jack in het middenspel een schijf moest offeren. Enkele zetten later ging Jack noodgedwongen wederom aan het offeren, waardoor een overmachtseindspel voor Jan op het bord verscheen. Hierna maakte Jan aan alle illusies van Jack een einde en won overtuigend. Met een 4-0 eindstand in de barrage heeft Jan het kampioenschap verdiend gewonnen en neemt hiermede de titel over van Gezinus Bottema uit Warffum.

Inspiratie
Jan werd 6 jaar geleden door de “crew” van Damclub Winschoten geïnspireerd voor de damsport, op de hobbybeurs van de Allerheiligenmarkt. Plaats van handeling was toen de marktpleinkerk in het centrum van Winschoten. Jan is daarop lid geworden van de plaatselijke damclub, waar hij zich, via een interne damcursus en computer, het dammen eigen maakte. Daarnaast werden veel eendaags toernooien bezocht. In de tussentijd heeft Jan zijn theoretische kennis flink opgekrikt. De euforie begon twee jaar geleden toen Jan Starke een keurige tweede plaats bezette, bij het persoonlijk kampioenschap van Groningen in de eerste klasse. Ondertussen is Jan een vaste keuze in het 10 tal van Damclub Winschoten, dat uitkomt in de landelijke 2e klasse A van de KNDB. Wellicht zal Jan In de toekomst zeker de stap naar de provinciale hoofdklasse maken.