Dammer Gerco Lubberink toucheert 1000 ratingpunten

De 19 jarige Gerco Lubberink uit Winschoten heeft afgelopen zaterdag met zijn overwinning tegen Roden/Leek 2 de magische grens van 1000 ratingpunten bereikt. De ratingpunten geven namelijk de speelsterke van een speler weer. Het begon bij Gerco op het MTB Open in Hoogeveen waar hij in 2011 begon met 619 ratingpunten. Daarna liepen de punten gestaag op naar 871 per 1 oktober 2014. Daarna ging het in een stroomversnelling, 1 januari zat Gerco op 979 en daar kwamen afgelopen zaterdag exact 21 punten bij tot 1000 punten. Ratingpunten krijg je bij wedstrijden gespeeld in KNDB of FMJD verband met een “normaal” speeltempo. Rapidpartijen worden niet meegenomen in de berekening. Na elke wedstrijd vindt via een gecompliceerde formule een correctie plaats van de ratingpunten. Bij winst en remise stijgt je puntenaantal en bij verlies zak je uiteraard. Dit is natuurlijk mede afhankelijk hoeveel ratingpunten je tegenstander achter zijn naam heeft staan. Door constant de theoretische kennis bij te schaven en deelname aan “bondswedstrijden” zal naar verwachting het puntenaantal van Gerco nog stijgen. Daarnaast is een dosis talent niet weg te cijferen.