Dammer Gerco Lubberink stijgt in ratingklassement

De 19 jarige Gerco Lubberink uit Winschoten behoorde de afgelopen 3 maanden in Nederland tot de drie snelste stijgers op de ratinglijst van de Koninklijke Nederlandse Dambond. De ratingpunten geven de speelsterkte van een speler weer. De damwereld kent 2 lijsten namelijk de KNDB rating- en de werelddambondlijst, oftewel FMJD rating. De FMJD lijst wordt gehanteerd bij internationale toernooien en ligt grofweg een 850 punten hoger dan de KNDB lijst. Gerco Lubberink begon in 2011 met een bescheiden aantal van 619 ratingpunten, met de deelname aan het prestigieuze MTB Open in Hoogeveen. Tot 1 oktober afgelopen jaar bleef het puntenaantal gestaag groeien tot 871. Daarna kwam het de laatste 3 maanden in een stroomversnelling, hetgeen resulteerde in een stijging van 108 punten naar het huidige puntentotaal van 979. Na elke wedstrijd in KNDB verband wordt het puntentotaal via een gecompliceerde formule direct aangepast. Kom je bijvoorbeeld remise overeen met iemand van hetzelfde kaliber, dan blijven je ratingpunten constant. Verlies je daarentegen, dan zak je enigszins. Winst tegen iemand met 1000 punten levert een lichte stijging op. Gerco Lubberink is lid van Damclub Winschoten, waar hij een basisplaats heeft verworven in het 10 tal dat uitkomt in de landelijke 2e klasse A van de KNDB. Saillant detail is nog dat Gerco tot nu toe topscoorder is van het Winschoter 10 tal met 9 punten uit 6 wedstrijden.