Groninger damdag in Oude Pekela geslaagd

De Groninger damdag in het Multifunctioneel Centrum “De Binding” in Oude Pekela is afgelopen zaterdag met 50 deelnemers een groot succes geworden. Hiermee heeft de plaatselijke damclub Pekela zich op de kaart gezet. Dit toernooi dat onder auspiciën stond van de Drentse Dambond (DDB) Provinciaal Groninger Dambond (PGD) en de Oost Groninger Dambond (OGD) werd namelijk om 10.00 uur geopend door Gerard Tebbenhof als voorzitter van de plaatselijke damclub Pekela. Daarna liet organisator Bé Brakels uit Ter Apelkanaal de wedstrijdvoorwaarden de revue passeren, waarbij de deelnemers in groepjes van vier werden ondergebracht in hoofd-, 1e-, 2e- en huisdamklasse. Onder een speeltempo van 1 uur bedenktijd per speler/partij werden 3 partijen afgewerkt. De 12 jeugdspelers daarentegen schoven om 13.30 uur achter de borden. Algeheel winnaar van de hoofdklasse groep 1 werd Michiel Kroesbergen uit Groningen. Anke Sijbesma uit Winschoten werd 1e in de huisdamklasse. Bij de jeugd ging Lotte Meijer uit Bedum met de 1e prijs huiswaarts, 2e Wietse Veenstra uit Warffum en Armando Doddema uit Winschoten legde beslag op de derde plaats.

Damclub Winschoten
Damclub Winschoten was zaterdag 25 april met 18 leden, waaronder 9 jeugdleden, afgereisd naar Oude Pekela. De jeugdgroep bestond uit 12 jongens en meisjes, die 7 ronden “Zwitsers” systeem afwerkten. Lotte Meijer werd met 12 punten 1e. Ze verloor één partij tegen Wietse Veenstra. Wietse daarentegen verloor 2 partijen tegen Amanda Lich in de 6e ronde en in de laatste ronde tegen Niels Schuur. Desondanks werd Wietse op weerstandspunten tweede nipt voor Armando Doddema die eveneens 10 punten bijeen schoof. De 6 jarige benjamin Ivy Nomden uit Winschoten deed deze zaterdag, ondanks haar 0 punten, een schat aan ervaring op.

Eindstand jeugdgroep

1. Lotte Meijer Bedum 7-12
2. Wietse Veenstra Warffum 7-10
3. Armando Doddema Winschoten 7-10
4. Niels Schuur Beerta 7-9
5. Amanda Lich Winschoten 7-8
6. Cayn Nomden Winschoten 7-8
7. Kyra van Driel Heiligerlee 7-7
8. Joost Meijer Bedum 7-7
9. Karsten Lich Winschoten 7-7
10. Britt Jeths Vriescheloo 7-4
11. Thymen van Prooijen Winschoten 7-2
12. Ivy Nomden Winschoten 7-0

Senioren Damclub Winschoten
Jacob Pronk uit Winschoten, Martin Viel uit Scheemda en Gerco Lubberink uit Winschoten kwamen in de hoofdklasse respectievelijk uit in groep 2, 5 en 3. In tegenstelling tot de jeugd, werden de senioren naar sterkte ingedeeld. Martin en Gerco werden 2e in hun groep. Jacob Pronk kwam tot de derde plaats in de hoofdklasse groep 2. In de 1e klasse werd Jan Starke 3e en Dirk Wammes uit Bad Nieuweschans 4e. Harrie Molthoop uit Winschoten werd 4e in de 2e klasse. In de huisdamklasse bezette Anke Sijbesma uit Winschoten en Dirk Venema uit Scheemda samen de 1e plaats.

Publieke belangstelling
De deelnemers kwamen uit alle windstreken namelijk Hoogeveen, Heerenveen, Hijken, Groningen, Bellingwolde, Vriescheloo, Veendam, Warffum, Noordbroek, Scheemda, Bedum, Noordhorn, Stadskanaal, Hollandscheveld, Baflo, Den Andel, Zuidlaren, Assen, Middelstum, Ter Apelkanaal, Bad Nieuweschans, Zuidwolde, Ter Apel, Blijham, Beerta, Heiligerlee, Alteveer, Oude Pekela en Winschoten. Tevens mochten de dammers zich wederom verheugen in een grote publieke belangstelling. Met name bij de jeugd was het “thuisfront” goed vertegenwoordigd.