Winst Damclub Winschoten

De landelijke damcompetitie van de KNDB voor club 10 tallen is zaterdag begonnen aan het nieuwe seizoen. Over de hele linie wordt dan in Nederland door grofweg zo’n 132 verenigingen gedamd in Ere-, Hoofd-, 1e- en 2e klasse. Damclub Winschoten is ingedeeld in de 2e klasse A en moest haar eerste “uitwedstrijd” afwerken tegen Het Noorden 2 uit Groningen. Na een 0-8 blitz start, leek het een gelopen race voor Winschoten. Tegen het einde van de wedstrijd kwam de spanning echter volledig terug, maar trok Winschoten uiteindelijk met 8-12 aan het langste eind. Damclub Winschoten realiseerde deze overwinning in het Jannes van der Wal Denksportcentrum met winstpartijen van Johan Mulder, Dirk Wammes, Jan Starke en Henk Prak, aangevuld met remises van Ben Haan, Ben Dekens, Gerco en Geert Lubberink. Overige uitslagen waren Huizum 2 Leeuwarden- SDC Sneek 15-5, PGT Delfzijl – TTS Surhuisterveen 13-7, Warffum – BEGB Britsum 12-8, Roden/Leek 2 – Heerenveen 3 9-11

Wind in de zeilen
Met de zeges van Johan Mulder, Dirk Wammes, Jan Starke en Henk Prak leek Winschoten op een ruime zege af te stevenen. Echter na deze riante 0-8 voorsprong rechtte “Het Noorden”
haar rug en kwam terug na verlies van Martin Viel tegen Marinus Damkat, 2-8. Ondertussen was de wind helemaal gaan liggen voor de Molenstadbewoners en stonden Gerco Lubberink, Ben Dekens en Jakob Pronk op verlies. Alleen Ben Haan en Geert Lubberink hadden een remisestand op het bord gecreëerd. Met deze wetenschap hing zowaar een 10-10 eindstand in de lucht. Na verloop van tijd kwamen Ben Haan en Elisabeth Kramer een puntendeling overeen en even daarna gaf Jakob Pronk zich gewonnen tegen Bob van der Mark, 5-9. Aan bord 1 begroeven Geert Lubberink en Jacob Ganzevoort uiteindelijk samen de strijdbijl, wat de tussenstand op 6-10 bracht. Ondertussen stak de wind weer op voor de Winschoters en konden Gerco Lubberink en Ben Dekens, na een moeizaam eindspel, beide de remisehaven bereiken tegen respectievelijk Roelf Suk en Tamar Visser. Hiermede kwam de eindstand 8-12 op het scorebord. Daarbij moet nog worden aangetekend dat Het Noorden in Floris Tol en Ilse Barf twee vaste spelers niet kon opstellen. Saillant detail nog, in de voorbeschouwing van DC Winschoten was gerekend op een 8-12 zege, maar dan wel tegen het selectieteam van de Groningers. Eén en ander is natuurlijk sterk afhankelijk tegen welke speler je uitkomt.

10 tallen
Sinds 1963 werd voor het eerst een landelijke competitie gespeeld zonder voorafgaande provinciale wedstrijden. De Nationale Competitie van de Koninklijke Nederlandse Dambond bestaat derhalve uit 10 tallen verdeeld over vier klassen namelijk Ere-, Hoofd-, 1e- en 2e klasse. Als basis bestaat elke klasse uit 12 teams. Daarbij opgeteld de nodige reservespelers, schuiven in een heel seizoen ongeveer 2000 clubdammers achter de borden. Het speeltempo is tegenwoordig vastgesteld op “Fischer 80+1” d.w.z. elke speler ontvangt 80 basisminuten en 1 bonusminuut per uitgevoerde zet.

Ex Het Noorden
Jakob Pronk, Martin Viel, Ben Haan, Henk Prak, Gerco Lubberink en Geert Lubberink van Damclub Winschoten speelden in het verleden voor Damgenootschap Het Noorden. Aan het eind van seizoen 2013-2014 vertrokken de laatste Winschoters om voor hun “eigen club” DC Winschoten uit te komen in de Nationale Competitie. Het Noorden 2 daarentegen is dit seizoen uit de as herrezen met een geheel vernieuwd team. De vaste seniorenkern Jacob Ganzevoort, Bob van der Mark, Marinus Damkat en Roelf Suk is gecompleteerd met 3 eigen jeugdspelers Elisabeth Kramer, Suzanne Staal en Floris Tol. Daarnaast zijn 3 drie jeugdspelers van elders binnengekomen, namelijk Lotte Meijer van DV Warffum, Tamar Visser van SDC Sneek en Ilse Barf van Roden/Leek.

Gedetailleerde uitslag

DG Het Noorden 2 DC Winschoten