Eerste winst Damclub Winschoten in landelijke 2e klasse A

Het 10 tal van Damclub Winschoten heeft afgelopen zaterdag haar eerste thuiswedstrijd in de landelijke 2e klasse A van de KNDB, met 12-8 gewonnen tegen TTS uit Surhuisterveen.
Overwinningen waren er voor Martin Viel, Dirk Wammes, Jan Starke, Johan Mulder en Gerco Lubberink, aangevuld met twee remises van Ben Haan en Henk Prak. Na deze overwinning staat Winschoten op de 6e plaats in het tussenklassement van de 2e klasse A met 3 punten uit 3 wedstrijden. Over twee weken spelen de Winschoters “uit” tegen Damcombinatie Fryslân 2 uit Wanswerd

Eerste winst
Nadat de eerste “uit” wedstrijd met 11-9 tegen DV Warffum verloren ging en de tweede met 10-10 één punt opleverde tegen Sneek, werd nu een klinkende 12-8 overwinning behaald tegen Troch Tinken Sterk uit Surhuisterveen. Klokslag 12.00 uur zette wedstrijdleider Harrie Molthoop, van de thuisclub, in het gebouw van speeltuinvereniging Bovenburen de klokken in werking. Evenals vorig seizoen is het speeltempo bepaalt op “Fischer 80+1” d.w.z. elke speler krijgt 80 basisminuten en voor elke zet één minuut bonus.

Wedstrijdverloop
De 19 jarige Gerco Lubberink zette Winschoten na 2½ uur spelen op voorsprong na winst tegen Karel de Bruin. Karel nam in de hekstelling een verkeerde afruil, wat Gerco 2 schijven of een dam opleverde. Prompt daarop verslikte Geert Lubberink zich in Rein van der Wal (rating 1090). Met nadelig positiespel liep Geert nog in een damzetje. Geert was sinds 19 januari 2013 (tegen Reinout Sloot) met 14 wedstrijden in KNDB verband ongeslagen gebleven. Na deze onverwachte tegenslag, kreeg Winschoten het op de heupen en liep uit naar 8-2 met zeges van Johan Mulder, Jan Starke en Dirk Wammes tegen respectievelijk Ype Kroodsma, Sytze Jonker en Jan Hoogsteen. Johan maakte via schijfoffer een dam, Jan nam een 2 om 2 doorbraak en Dirk won geruisloos. Met de wind in de rug dreigde Ben Haan schijfwinst te pakken tegen Joop de Graaf, echter Joop toverde een 13 zetten! diepe damcombinatie uit de hoge hoed. Om van te watertanden. In de volksmond wordt dit een “afrikaanse dam” genoemd (koste 5 schijven). De dam was net iets te duur, waarna de partij naar een terechte puntendeling liep. Dit bracht de tussenstand op 9-3. Martin Viel maakte daarna aan alle illusies van Surhuisterveen een einde door het 10e en 11e punt te scoren tegen Jan Kunnen. Martin peuzelde in het eindspel de ene na de andere schijf op, waarna Jan tot overmaat van ramp ook nog ergens tussen liep, wat Martin terstond 2 punten opleverde. Troch Tinken Sterk uit Surhuisterveen toonde veerkracht en kwam nog terug nadat Ben Dekens verloor tegen Steven Veenstra 11-5. Met nog 2 partijen te gaan, leek de eindstand naar 14-6 te lopen. Ware het niet dat topspeler Jacob Pronk van Winschoten met een glad gewonnen stand op een geniepige meerslagcombinatie van Gerrit Terpstra stuitte en de overgebleven stand “uit” was voor Jacob. 11-7. Henk Prak kon tenslotte zijn materiaaloverwicht niet uitbouwen naar winst tegen Anton van der Ploeg, wat de eindstand op 12-8 bracht. Het venijn zat bij Damclub Winschoten dit keer in de staart, getuige 100% score uit de laatste 4 borden.

Topscoorders
Ben Haan, Johan Mulder en Gerco Lubberink behoren met 5 punten uit 3 wedstrijden tot de 12 topscoorders in de landelijke 2e klasse A. Het is opmerkelijk, dat niemand van de 127 spelers in deze klasse uit 3 wedstrijden 100% heeft behaald.

Gedetailleerde uitslag
Winschoten - TTS Surhuisterveen