Damclub Winschoten blijft na verlies tegen PGT Delfzijl op de 5e plaats in de 2e klasse A

Het tiental van Damclub Winschoten liep bij het Provinciaal Gronings Tiental uit Delfzijl tegen een 14-6 nederlaag aan. In sporthal de Ringen konden in deze streekderby alleen Jacob Pronk, Ben Dekens, Henk Prak, Martin Viel, Jan Starke en Gerco Lubberink een puntendeling laten aantekenen tegen de koploper in de landelijke 2e klasse A van de KNDB. Ondanks deze nederlaag blijft DC Winschoten op de 5e plaats staan. Het Provinciaal Gronings Tiental uit Delfzijl is door deze winst de belangrijkste titelkandidaat geworden, omdat medekoploper De Oldehove/Huizum CT verrassend met 11-9 verloor van het puntloze Roden/Leek 2. De volgende thuiswedstrijd van Damclub Winschoten, staat zaterdag 10 januari gepland tegen Roden/Leek 2.

Krachtsverschil
Het krachtsverlies was niet zo groot als de uitslag doet vermoeden. Integendeel, Ben Haan kon achteraf een winnende doorbraak nemen en Geert Lubberink dacht met een enkele ruil de stand levendig te kunnen houden tegen John Thimister. John bewees het tegendeel met een geniepig damzetje. Echter, in de analyse kwam met de dubbele ruil een puntendeling op het bord. Theoretisch was dan de stand met 11-9 iets dragelijker geweest. Bij de twee overige verlies partijen van Johan Mulder en Dirk Wammes viel het “kwartje” voor Winschoten net de verkeerde kant op. Dit doet natuurlijk niets af aan de overwinning van PGT Delfzijl, dat door de bank genomen een stabieler team heeft en zaterdag meer veerkracht toonde. Ondertussen heeft Delfzijl de beste papieren voor de felbegeerde titel, want het staat nu 2 punten “los” van medekoploper De Oldehove/Huizum CT uit Leeuwarden. De kampioen promoveert namelijk rechtstreek naar de eerste klasse A en de numero twee gaat een promotie/degradatie wedstrijd spelen met één van de onderaan staande teams uit de eerste klasse.

Ratingverschil
Ratingpunten geeft de speelsterkte van de spelers weer. Zo heeft PGT Delfzijl “op papier” het sterkste team in de tweede klasse A met gemiddeld 992 ratingpunten per speler. Dus een vrij homogeen team met als uitschieter John Thimister die 1218 ratingpunten achter zijn naam heeft staan. Hierna volgen De Oldehove/Huizum CT uit Leeuwarden met 990 punten, Damcombinatie Fryslân 2 uit Wanswerd 978 punten, DV Warffum 970 punten en op de 5e plaats komt DC Winschoten tot gemiddeld 967 punten per speler.

Topscoorder 2e klasse A
Op de KNDB lijst van 141 topscoorders in de 2e klasse A, bezet Gerco Lubberink de 4e plaats met 6 partijen 9 punten. Ben Haan en Johan Mulder volgen met 6-8, Ben Dekens 5-6, Dirk Wammes 6-6, Martin Viel en Jacob Pronk beide 5-5, Jan Starke heeft eveneens een 50% score, 4-4.

Uitslagen 6e ronde 2e klasse A

DV Warffum – BEGB Britsum 9-11