Damclub Winschoten naar 10-10 in Sneek

Afgelopen zaterdag heeft het 10 tal van Damclub Winschoten in de landelijke 2e klasse A met 10-10 gelijk gespeeld tegen SDC uit Sneek. Beide debutanten, Sneek en Winschoten, stelden respectievelijk 6 en 1 jeugdspeler op, waarmee Sneek op afstand het jongste team in deze klasse heeft. Marieke Altena zette Sneek op voorsprong met een damzetje tegen Frans de Groot, waarna Dirk Wammes het eerste punt scoorde voor de Winschoters tegen Robin Hoekstra. Johan Mulder trok na 3 uur spelen de stand op naar 3-3 ten koste van Dirk de Leeuw. Henk Prak, Jacob Pronk en Ben Dekens trokken alle drie met remises tegen respectievelijk Jorn Kruit, Jesse de Boer en Kerst Hoekstra de tussenstand naar 6-6.
Daarna zette Ben Haan de Winschoters op voorsprong na winst tegen Theo Diemeer 6-8. Geert Lubberink sprokkelde ondertussen nog een puntje tegen Tamar Visser 7-9. (Tamar is Nederlands Kampioen bij de pupillen meisjes) Martin Viel liet zich in het eindspel nog verrassen door Martin de Vries, wat de tussenstand weer gelijk trok 9-9. Tenslotte pakte Gerco Lubberink een ruime puntendeling tegen Marcel de Vries. Ben Haan is met 100% topscoorder van Winschoten.

Teambespreking
Ondanks het grote ratingverschil op papier, ten gunste van Winschoten, werd in de teambespreking nadrukkelijk gewaarschuwd voor onderschatting, mede omdat Sneek met een 6 tal jeugdspelers zou aantreden. De ervaring leert namelijk, dat de theoretisch goed onderlegde jeugdspelers de tegenstanders flink aan het denken kunnen zetten.
Deze veronderstelling was niet ongegrond, omdat achteraf bleek dat de 6 jeugdspelers van Sneek moeiteloos 8 bordpunten voor hun club bijeen schoven.

Uitslagen KNDB 2e klasse A
Provinciaal Gronings Tiental Delfzijl – DV Warffum 12- 8