DC Winschoten – SDC Sneek 12-8

In de 3e ronde van de Nationale Competitie wist Damclub Winschoten zaterdag 17 oktober, in het gebouw van SV Bovenburen, een 12 – 8 overwinning te boeken tegen SDC uit Sneek. Deze 2e klasse A van de KNDB wordt louter gevormd door teams uit de provincies Friesland en Groningen. Door deze zege is Winschoten gestegen naar de 4e plaats, achter Huizum 2 uit Leeuwarden, PGT Delfzijl en Heerenveen 2. Alle vier teams zijn nog ongeslagen. De winst van Winschoten kwam tot stand door zeges van Jakob Pronk, Ben Dekens, Ben Haan,
Gerco Lubberink en Jan Starke, aangevuld met remises van Henk Prak en Geert Lubberink.
Over 2 weken neemt Winschoten het op in de “uitwedstrijd” tegen TTS uit Surhuisterveen.

Wedstrijdverloop
SDC Sneek begon in Winschoten met een valse start doordat ze met 9 spelers waren vertrokken uit Friesland. Zo kon Jan Starke met volle teugen genieten van de overige partijen. Sneek kwam langszij na verlies van Dirk Wammes tegen Kerst Hoekstra, 2 – 2. Daarna liep Winschoten met zeges van Gerco Lubberink, Jakob Pronk en Ben Haan tegen respectievelijk Jan Sloot, Robin Hoekstra en Dirk de Leeuw uit naar 8 – 2. Met deze rugwind leek er geen vuiltje aan de lucht voor Winschoten. Echter Sneek kwam sterk terug na verlies van Johan Mulder en Martin Viel tegen Marcel de Vries en Theo Diemeer, 8-6. Ben Dekens scoorde daarna het 9e en 10e punt met een degelijke winst tegen Jorn Kruit. Geert Lubberink sprokkelde ondertussen een punt tegen talent Marieke Altena, 11-7. Tenslotte moest Henk Prak berusten in een puntendeling tegen Martin de Vries, wat de eindstand op 12 – 8 bracht. Henk had in het middenspel schijfwinst behaald, maar dit was achteraf niet voldoende voor de overwinning. Martin vond feilloos het remisegaatje. Resumerend was dit een nuttige zege voor Winschoten en heeft zich hiermede op een 4e plaats in het tussenklassement genesteld.

Uitslag 3e ronde KNDB 2e klasse A

Heerenveen 2 – PGT Delfzijl
Roden/Leek 2 – DV Warffum

Opgericht 1923